Östersunds FK söker matchvolontärer för 2024

Östersunds FK söker inför säsongen 2024 matchvolontärer till herrlagets matcher på Jämtkraft Arena. Vid varje matchevenemang jobbar runt 100 personer aktivt. Nu behöver vi fler i vårat team som jobbar på matcherna den kommande säsongen. Har du varit med tidigare år får ni gärna skriva in er också. Läs nedan vilka roller vi söker och kort arbetsbeskrivning.

Vem är du?
De flesta bland vår ideella personal är ÖFK:are sedan många år tillbaka, alla av varierande ålder och bakgrund – precis som vår publik. Dock är kravet att man är 18 år fyllda för att få arbeta på matcherna som publikvärd och visitationspersonal. Du är social, gillar att prata med folk och vill alltid göra ditt bästa. Du tycker att det är självklart att alla är lika mycket värda och ser en stolthet att får vara ÖFK:s ansikte utåt.

Publikvärd (18 års gräns)
Publikvärdar blir ÖFK:s förlängda arm gentemot våra besökare för att ge alla som kommer till våra matcher bästa möjliga service. Man får utbildning inom båda service, HLR och brandskydd. Du kommer få svara på frågor från besökare om evenemanget, och hjälpa dem i bästa mån.

Vad gör vi på matchdag?
Vi träffas en stund innan vi öppnar dörrarna till publiken och går igenom dagens match tillsammans med övriga personalgrupper så alla har samma information inför arrangemanget. Sen går alla upp till sina respektive läktardelar och tar hand om all publik både före och under match, men även efter. När alla har gått hem så träffas vi igen och går igenom allt som har hänt.

Biljettpersonal
Biljettpersonal hjälper till att få in samtliga besökare på arenan. Med hjälp av en digital biljettscanner kontrollerar ni biljetterna och ser till att alla kommer in på ett korret sätt. Biljettpersonal ser också till att inga otillåtna föremål tas med in på arenaområdet.

Vad gör vi på matchdag?
Vi samlas alltid 30 minuter innan arenan öppnar för besökare. Här fås en obligatorisk genomgång om hur just dagens evenemang ser ut, vilka entréer som är öppna, vilka riktlinjer som gäller vad man får ta med in eller inte. Vi har också en genomgång av hur scannern funkar, oavsett om man är ny i rollen eller ej. När matchen väl har startat stannar vi kvar tills samtliga personer har passerat in. När detta är genomfört avslutas uppdraget med en kort samling innan man kan bege sig upp på läktaren och se resterande del av matchen.

Visitationspersonal (18 års gräns)
Visitationspersonal finns till för att visitera besökare på arenan. Då Svensk Fotboll har ett fastställt regelverk om vad som får tas med in på arenaområdet är detta en oerhört viktig roll som kräver stort ansvar.

Vad gör vi på matchdag?
På plats får ni en genomgång av utbildad säkerhetspersonal om hur en visitation genomförs. Ni samlas 30 minuter innan arenan öppnar för besökare. Här får ni information om evenemanget och vart ni kommer vara placerade. När matchen väl har startat stannar vi kvar tills samtliga personer har passerat in. När detta är genomfört avslutas uppdraget med en kort samling innan man kan bege sig upp på läktaren och se resterande del av matchen.

Övriga evenemangsroller
Vi söker bland annat folk som vill ta en större och mer långsiktig roll på våra evenemang. Rollerna är bland annat evenemangsupplevelse, underhållning, foto/film och mediapersonal. Känns detta som något för dig där du vill samla på dig ovärderlig erfarenhet från en organisation inom elitfotboll? Anmäl dig likt dem andra rollerna på formuläret och beskriv kortfattat dig som person och varför du skulle passa för just det uppdraget du vill ta på dig.