Axén imponeras av ÖFK och Potter

Förra säsongen tränade han Örebro i Allsvenskan.

Nu följer han Allsvenskan som expert på Cmore och TV4.

– När alla andra har sagt att svenska lag inte kan lyckas i Europa så har ÖFK gjort det, förklarar Axén på Allsvenskans upptaktsträff.

Alxeander Axén var en färgstark tränare i Örebro SK. Han avgick i slutet av förra säsongen och nu gör han sin första hela säsong som expert på Cmore och TV4. Axén var hyllad som tränare och är också hyllad som tv-expert.

Axén förundras över det stora intresse för Allsvenskan som han redan nu kan se. Alla pratar fotboll, alla längtar till den 1 april då Allsvenskan startar.

-Från 1992 och hemma-EM har Allsvenskan vuxit. Vi har blivit bättre och framför allt är det inte bara 4-4-2 längre. Nu finns det överraskningsmoment och egen spelidé hos många av lagen, förklarar Alexander på upptaktsträffen.

Alexander är inte sen att hylla ÖFK och klubbens arbete med egen spelidé, kontinuitet både på tränarsidan och spelarsidan och att dessutom lyckas att prestera bra ute i Europa också.

-ÖFK har tagit in såna spelare som passar i deras spel. De har hela tiden vetat vilka spelare de har velat ha.

Den före detta Örebrotränaren tror att det kommer att bli än jämnare serie än någonsin. Huvudtipsen bland journalister, tränare och spelbolag visar att Malmö, AIK och ÖFK kommer att tillhöra topplagen i Allsvenskan.

– Dessutom har elva lag sagt på förhand att de ska tillhöra topp fyra i Allsvenskan. Utan tvekan är det några lag som inte kommer att vara topp fyra, säger Alexander och skrattar.

ÖFK gör sin tredje säsong i Allsvenskan, finns det någon risk att de andra lagen nu enklare kan läsa hur ÖFK kommer att spela?

-Nej, Graham Potter är så smart och varierar sitt spel. Titta i matchen mot Malmö FF i cupsemifinalen. De första 20 minuterna ändrade han laget tre gånger. Nej, det är svårt för de andra lagen att läsa och lära sig hur ÖFK spelar.