ÖFK-ligan: nytt namn på länets barn- och ungdomsverksamhet

ÖFK samarbetar med Jämtland-Härjedalens FFK för att driva och utveckla matchmiljön för länets barn- och ungdomsfotboll. Kompis-Ligan byter namn och kommer fr.o.m. i år att heta ÖFK-Ligan.

Svensk fotboll har runt 500 000 aktiva spelare som är fördelade på ca 3000 föreningar. Drygt 5 000 av dessa spelare finns i Jämtland-Härjedalen. För att behålla, och helst öka, dessa fina siffror krävs att SvFF, distriktsförbund och föreningar erbjuder verksamhet av hög kvalité. Då rekrytering av spelare är helt avgörande för hur vi ska lyckas med detta är kvalitén på fotbollens barn- och ungdomsverksamhet oerhört viktig.

En del i att erbjuda våra unga spelare bra verksamhet är att tävlingsverksamheten för barn sker på barns villkor. Barn- och ungdomsfotbollens match-spel genomgår sedan något år tillbaka en utveckling där regler, plan- och målstorlekar samt matchtider anpassas till barnens villkor. Allt för att barn- och ungdom ska utvecklas och trivas än bättre med sin idrott.

I vårt distrikt har barn- och ungdomsserierna i årtionden arrangerats av Jämtland-Härjedalens fotbollförbund, med stöd av olika samarbetspartners. Inför 2018 sökte distriktsförbundet ny samarbetspartner för att kunna fortsätta driva och utveckla barn- och ungdomsfotbollens seriespel. Glädjande nog behövde Jämtland-Härjedalens FF inte leta särskilt länge innan en lämplig samarbetspartner dök upp. Vår enda elitfotbollsklubb, Östersunds FK, visade genast intresse för att bli en del av organisationen kring arbetet med barn- och ungdomsfotbollens seriespel. Båda parter har därför ingått ett 3-årigt avtal där Östersunds FK övertar namnrättigheterna till Jämtland-Härjedalens FFs barn- och ungdomsserier. Från och med 2018 kommer dessa serier att benämnas ”ÖFK-ligan”.

– Vi i ÖFK känner ett stort ansvar för fotbollsutvecklingen i Jämtland-Härjedalen. För barn och ungdomar är det livsviktigt att det finns en bra matchmiljö för alla. Genom att samarbeta med JH FF kring arbetet med barn- och ungdomsserier bidrar vi med resurser till JH FF så att serierna blir bra och utvecklande för alla fotbollsintresserade barn och ungdomar i länet. Det känns väldigt bra och roligt att vi tillsammans med JH FF signerat detta samarbetsavtal, säger Lasse Landin kanslichef Östersunds FK.