Dagens motståndare: BK Häcken

Dagens motståndare heter BK Häcken och ligger för ögonblicket fyra i Allsvenskan, en poäng ovanför ÖFK. Här kommer en liten bakgrund till Häcken.

BK Häcken grundades 1940 på Hisingen i Göteborg. Klubben klättrade snabbt i seriesystemet och spelade i division II, motsvarande Superettan, 1952. Klubben pendlade därefter mellan de högre och de lägre divisionerna utan att ta det där slutgiltiga steget upp i Allsvenskan. Debuten i högsta divisionen skulle komma 1983. Klubben åkte dock ur på en gång och nästa Allsvenska medverkan kom tio år senare 1993 när klubben landade på en sjätteplats i serien. Året efter, 1994, så blev Häcken degraderade igen. Sedan 2005 är Häcken ett etablerat Allsvenskt lag och spelar sedan 2015 på moderna Bravida Arena har en Svenska cupen-titel från 2016 i prisskåpet. Häcken är också arrangör av Gothia Cup sedan flera år tillbaka och det gör klubben till en av de ekonomiskt mest välmående och välskötta föreningarna i Sverige.

2018 så landade Häcken på en femte plats, precis ovanför ÖFK, när säsongen var över och i år har klubben börjat riktigt bra och ligger på en fjärde plats i tabellen. Laget har flera framträdande spelare offensivt, däribland Paulinho, Alexander Jeremejeff och Daleho Irandust men även lagets starke lagkapten Rasmus Lindgren som dock missar matchen idag. Hittils så har Häcken vunnit fyra matcher, mot Helsingborg, Falkenberg, Eskilstuna och Sundsvall. Laget har spelat en oavgjort mot Malmö i seriepremiären och två förluster mot Djurgården respektive AIK.