Dagens motståndare: IFK Norrköping

I eftermiddag klockan 15.00 möter ÖFK ett IFK Norrköping som började säsongen lite tveksamt men som den senaste tiden spelat övertygande och bra. Lär känna IFK Norrköping, Svenska mästare totalt 13 gånger.

IFK Norrköping bildades drygt 100 år före ÖFK:s bildande, nämligen 29 maj 1897 av en grupp pojkar som studerade vid Läroverket i Norrköping. Pojkarna skrev ett brev till Idrottsföreningen Kamraterna och bildade sedan den 17:e IFK-kretsen i Sverige, det som sedan blev IFK Norrköping.

Men IFK Norrköping var länge stadens nästa största förening, Sleipner var den största klubben och det dröjde många år innan IFK Norrköping blev störst i stan.

Under 30-talet startade Norrköpings arbete att bli riktigt stora inom svensk fotboll, de rester runt i landet och tittade på blivande storspelare. 1943 fick de lön för mödan när IFK Norrköping blev svenska mästare. Två år senare blev klubben ännu en gång mästare.

Under 40-talet spelade Gunnar Nordahl, Nils Liedholm, Georg Åby Eriksson med flera i IFK. Senare följdes en era med Bengt Julle Gustafsson, Bengt Zamora Nyholm och senare också Ove Kindvall och Björn Nordqvist.

På senare år har också Tomas Brolin, Niklas Kindvall, Kennet Andersson med flera fostrats i klubben.

1988, 1991 och 1994 tog klubben tre SM-tecken, men sedan skulle det dröja fram till 2015 innan IFK Norrköping stod där som segrare igen.

Totalt har det blivit 75 allsvenska säsonger, 13 SM-guld, cupmästare sex gånger och en fjärde placering i den allsvenska maratontabellen.

Årets allsvenska började med två poäng på de tre första omgångarna innan den första segern, 4-3 mot Falkenberg kom. På de sju första omgångarna kryssade Norrköping i fem av dem.

Norrköpings skytteliga leds av Jordan Larsson som har gjort nio mål och ett assist så här långt i serien. Christoffer Nyman är två på sex mål och en assist på sina 14 matcher.