Dagens motståndare: Karlstad BK

Att “sola skiner i Karlstad” är känt sedan tidigare. Det tycks också gälla dagens motståndare Karlstads BK som är nykomlingar i division I men som satsar ännu högre än så. Här får ni koll på våra motståndare i dagens cupmatch.

Karlstad BK grundades 1923. Föreningen har aldrig spelat i den högsta divisionen i Sverige utan har som bäst haft två andraplatser i näst högsta serien; 1947-48, 1951-52, en tredjeplats 1960, samt två fjärdeplatser 1961 och 1980. Inför säsongen 2019 är klubben nykomlingar i division I norra där också stadsrivalen Carlstad United BK spelar sedan tidigare. Som nykomling så har en stor del av spelartruppen bytts ut och klubben har värvat totalt nio nya spelare. Klubben har inför säsongen tagit in en ny huvudtränare i Hans Prytz och har även inlett ett samarbete med en idrottspsykologisk rådgivare.

Föreningens vision och målsättning är att spela i Superettan och att år 2020 till största del göra det med spelare från Karlstadsregionen som kommer ur de egna leden. KBK har också ett utpräglat samhällsengagemang och arrangerar bland annat nattfotboll tillsammans med organisationen Goodsport för att förbättra integrationen bland utrikesfödda i Karlstad.

Under försäsongen har klubben spelat två träningsmatcher. Den andra februari mötte KBK IK Brage på bortaplan i Borlänge, en match slutade 3-3. Den tionde februari kom Ljungskile på besök i Karlstad, den matchen slutade 1-1. Nu senast, för en vecka sedan, mötte KBK Sirius på hemmaplan i Svenska cupen där Sirius vann med 2-1.

Är du mer nyfiken på Karlstad BK kan du följa klubben i dess sociala medier:

Facebook: /karlstadbk
Twitter: @karlstadbk