ÖFK informerar om uppgifter om att Strängby stoppas som ordförande

Utifrån de mediauppgifter som under veckan kommit ut så vill vi härmed informera medlemmar och andra aktörer med intresse för ÖFK, om hur läget är när det gäller valberedningen i den ideella föreningen Östersunds FK:s, förslag att föreslå Ante Strängby som ny ordförande i föreningen.

Ante Strängby kontaktades av ÖFK:s valberedning under december månad och den 22:a januari föreslogs han som valberedningens förslag till att bli ny ordförande i Östersunds FK, en ideell förening.

Förslaget mottogs av såväl fans, sponsorer,  media, kommunalpolitiker och andra inom Östersunds Kommun som ett mycket starkt val som skulle trygga att Östersunds FK skulle kunna fortsätta att bedriva en verksamhet som skulle innebära att den sportsliga ledningen i föreningen skulle få bra förutsättningar att fortsätta leverera sportsliga framgångar. Men Ante Strängby skulle också kunna föra föreningen framåt gentemot de uppdrag som tidigare årsmöten och framtida årsmöten uppdrar styrelsen i ÖFK att jobba mot och försöka genomföra.

Responsen ifrån berörda parter, har varit att Ante Strängby skulle bli en utomordentlig ordförande för Östersunds FK.

Onsdagen 20:e februari, 28 dagar efter att Ante Strängby officiellt hade nominerats till ny ordförande i ÖFK, fick vi vetskap om att Östersunds Kommun via Ante Strängbys chef, Unto Järvirova hade informerat Ante Strängby om att han inte kunde vara valberedningens förslag till ny ordföranden eftersom den ”bisysslan” inte förenlig med Antes civila arbete som Finanschef för Östersunds Kommun.

-Vi ser stora problem med hans anmälda bisyssla samtidigt som han är finanschef och vice vd för Östersunds Rådhus AB, sa Unto Järvirova till Mittmedia.

14 mars ska Östersunds FK ha årsmöte, kort före detta datum måste valberedningen presentera förslag om den nya styrelsen och dess ordföranden.

Vi vädjar nu till Unto Järvirova att tänka om och ge Ante Strängby en möjlighet att få vara kvar som valberedningens förslag till ordförande i Östersunds FK vid årsmötet 14 mars.

Stödet för Ante Strängby har varit enormt stort de senaste dagarna, och vi hoppas att en uppgörelse med utgångspunkt om transparens och öppenhet skall kunna göras som passar Östersunds Kommun, Östersunds Fotbollsklubb och sist, men inte minst, Ante Strängby själv.

Valberedningen avvaktar utvecklingen men jobbar också parallellt med att hitta lämplig kandidat om förhandlingarna visar sig fruktlösa mellan Ante Strängby och Unto Järvirova.

Martin Johansson, vd Östersunds FK

Ante Strängby, valberedningens förslag till ordförande i ÖFK.