”Det finns en hunger efter mer” Tränarduon vill ge sitt allt till spelarna och ser fram emot kommande år i ÖFK

Magnus Powell och Stefan Lundin har precis avslutat säsongen 2023 med en femteplats i Superettan. Nu återstår bara några träningar och en avslutning innan spelarna försvinner på ledigheter. En del kommer att komma tillbaka, andra inte.

-Det här är den värsta perioden. Det är nu man ska vila men telefonen ringer röd hela tiden.

Det Magnus syftar på är alla kontrakt som nu ska omförhandlas eller avslutas. I dagsläget har ÖFK elva spelare med utgående kontrakt (en del av spelarna är på lån). Nu gäller det att få hit rätt spelare som ska bilda en bra grupp som tillsammans ska utvecklas och ta ÖFK närmare målet, Allsvenskan.

”Drivkraft och emotionell intelligens”. Det är egenskaper som vi uppskattar mest hos svåra spelare. Fotbollskunskaperna är sekundära. Vi måste se till personligheten, säger Magnus.

-Ja, det måste vara rätt egenskaper, fyller Stefan Lundin i.

-Social kompetens. Det är A och O. Dessutom måste man känna en lojalitet till laget och klubben, säger huvudtränaren Magnus Powell. Powell berättar vidare att du äger din egen utveckling, vi är här för att hjälpa spelaren med det vi kan. Det gäller att ta tillvara på varje sekund.

Vad kan en klubb som ÖFK i Östersund locka spelare med?

-Det vi kan erbjuda här är kamratskap och en familjär stämning. Här finns inget annat som stör. Vi kan erbjuda dem att ta nästa steg i karriären här, här kan man ha fullt fokus på det. Du ska som spelare kunna gå på stan och se blickarna från en besviken supporter eller en glad, säger Magnus. Man kan inte gömma sig i en liten stad.

Hur känns det när en spelare blir såld?

-Det är “business as usual”. Det hör till, säger Magnus.

-Ofta sker det i ett stadium där spelaren själv vill det, säger Stefan.

Långa dagar, lite tid med familjen och tuffa utmaningar är en del av tränartillvaron. Vad är det som får er att fortsätta med just det här jobbet?

-Förutom kärleken till sporten är tävlingsbiten viktig för mig. Den triggar hela tiden. Det är en utvecklande miljö i ett elitidrottslag, säger Stefan som tyvärr fick en alltför kort karriär som spelare då knäskador satte stopp för det.

-Tävlingsbiten är inte lika viktig för mig. Jag har redan haft det där som fotbollsspelare på elitnivå. För mig är det att utveckla spelarna. Jag vill hjälpa dem vidare och ge dem nycklarna. Det är så viktigt att veta vem människan bakom spelaren är. Jag ställer upp med så mycket jag kan. Ibland kan det handla om att skjutsa deras familj till flyget. Jag ställer upp så mycket jag kan. Helheten måste fungera! säger Magnus.

Magnus har en tränare som han ser upp till. Det är Åge Hareide som han själv hade när han var spelare i Helsingborgs IF.

-Han hade en speciell aura som alla kände när han kom i ett rum. En trygghet i ledarskapet, med stort hjärta men ändå tuff. Det försöker jag ta efter.

Stefan Lundin säger så här:

-Man har ju haft en hel del tränare genom åren där man tagit fasta på en del egenskaper men med åren så blir man tryggare i sig själv. Man kan ju bara vara sig själv.

Förra året var ett år som tränarduon sent kommer glömma då ÖFK mot alla odds, både spelmässigt och ekonomiskt, klarade sig kvar i Superettan.

– Då jobbade vi ofta till två på natten, minns Magnus.

-En vanlig dag jobbar vi från 8.00 till 20.00, säger Stefan.

Nu råder harmoni i gruppen och framför allt finns det en framtidstro och en mer långsiktig plan för allt.

-Gruppdynamiken som är nu är så fin att uppleva, säger båda två och ler med hela ansiktet.

Man märker att de är nöjda med säsongen. Men båda känner att det finns en hunger för mer, från supportrar, spelare, ledare och ledningen.

– Det är därför vi stannar kvar här, säger de båda.

Ingen av dem har, tyvärr som de säger, hunnit upptäcka staden Östersund än. All tid tillbringas på arenan och förhoppningsvis några timmars sömn i den gemensamma lägenheten. Familjerna finns inte på plats. Stefan har sin sambo och två barn, 8 och 10 år, i Gävle. Magnus har sin familj, fru, äldre barn och tre barnbarn, i Norge. De flesta samlade i Oslo.

-Det är värre för Stefan som har mindre barn. Men nu när han går in som sportchef nästa år kan han planera in sina hemresor bättre, säger Magnus.

Magnus tror att han själv gör ett bättre jobb när han har fullt fokus på laget och familjen på annan plats. Men han saknar sina tre barnbarn. När jag träffar tränarduon för intervju ska de få lämna ett 13 grader kallt Östersund och snön och åka hem till sina familjer på en långhelg.

Klubben söker nu en ny assisterande tränare när Stefan ska gå över till att fokusera på jobbet som sportchef.

Vilka egenskaper är ni ute efter?

-Vi vill bli ännu mer professionella och detaljerade. I första hand måste det vara en som funkar med Magnus som person. Det ska vara en dedikerad person som jag och Magnus, med samma driv och engagemang.

Så det ska inte vara någon som tackar för sig klockan 17.00 varje dag?

-Nej, nej, säger Magnus. Så det måste ju passa med familjesituationen också.

(Photo by David Lidström Hultén/Ostersunds FK)

I dag när Magnus och Stefan går igenom stan så är det allt som oftast som folk vill stanna upp dem och snacka fotboll. Så var det inte i fjol.

– Då bytte jag faktiskt om innan jag gick på Ica. Det var en tuff period. Inte att någon var elak men folk undvek att prata och så, berättar Stefan.

-Men nu vill alla snacka och är positiva. Men publiken här är väldigt snäll. Det är en Vi mot dom-känsla, säger Magnus.

-De är extremt stöttande. Har aldrig upplevt en så stöttande publik, säger Stefan.

Åtta snabba med Powell och Lundin:

FrågaStefan föredrarMagnus föredrar
Messi eller Ronaldo?Ronaldo D.äRonaldo D.ä