Målvakten som alltid drömt om att vara utespelare – Origi klar för tre år till

Idag kan Östersunds FK meddela att målvaktstränaren Arnold Origi är klar för tre år till i klubben. Det första året kommer Arnold dessutom ha rollen som spelande målvaktstränare.

– Jag behövde inte fundera särskilt länge. Jag trivs i Östersund, det är en väldigt fin arbetsgrupp med människor som är lojala mot fotbollen och vet vad som krävs för att få ihop ett lag. Dessutom finns Akademin med de unga som är så viktiga, säger Origi.

Arnold Origi är född i Kenya men har bott en stor del av sitt liv i Norge.

– Jag andas och lever fotboll. När jag inte tränar laget så tittar jag på fotboll. Jag kollar på alla möjliga matcher och särskilt hur målvakterna spelar, säger han.

Arnold kommer från en familj där fotboll varit en naturlig del av livet. Hans pappa var en framgångsrik fotbollsspelare i Kenya och Afrika och hans farbröder har representerat flertalet klubbar inom den afrikanska- och europeiska fotbollen. Arnold har främst varit verksam inom i Norge, där han under sin karriär tillhört klubbar som Lilleström och Moss FK. Det har dessutom blivit ett antal matcher för Kenyas herrlandslag.

Har du upplevt det som en press att ha en sådan framgångsrik pappa?

-Nej, aldrig. Det har gett motivation och inspiration.

Varför blev du målvakt? Har du varit utespelare någon gång?

-Om jag skulle få göra om mitt val skulle jag inte ha blivit målvakt. Jag har alltid drömt om att vara utespelare. Men en kompis som brukade stå i mål kunde inte vara med på matchen och då fick jag stå och gjorde det bra. Jag blev upptäckt där och på den vägen är det. Jag blev en keeper.

Hur gammal var du då?

-10 år.

Han berättar vidare:

-Att vara keeper är ett bra jobb och jag har kunnat försörja min familj men hade jag fått göra om den där dagen så hade jag sagt nej till att stå i mål.

Arnold är i dag 40 år och på ÖFK:s sista match för säsongen mot Västerås föll det sig så olyckligt att alla tre målvakter var skadade. Aly Keita blev skadad bara två dagar före matchen och då var det bara för Arnold att ta på sig målvaktströjan igen efter 2 års uppehåll. En match där han höll nollan och spelade riktigt bra.

Hur kändes det när du fick veta att du skulle stå?

-Jag var på väg hem när jag hörde om Keita. Vi har haft en olycklig säsong med två målvakter som varit skadade en längre tid. Med nerverna var det inga problem med under matchen. Det gäller att inte tänka för mycket. Och kroppen är densamma som för 10 år sedan.

-Jag har varit skadefri mellan 30-40 år och har samma reflexer men jag hade hellre fått beröm för att Keita eller Mills höll nollan. Jag är i första hand målvaktstränare.

Vad är din styrka som målvaktstränare?

-Jag tror på mina målvakter, är kreativ och vill alltid erbjuda matchliknande övningar på träning. Jag är lugn, man får inte sprida en stress.

Vad uppskattar du mest hos dina målvakter?

-Träningsvilja. Och en bra målvakt ska vara både intensiv och lugn. Men inte för lugn, en boll kommer åkande i 60 kilometer i timmen, du måste reagera snabbt.

Han tycker också att det är viktigt med höga förväntningar, att våga kräva mycket av spelarna.

Vad tycker du är målvaktens roll i uppspelet?

-I modern fotboll måste målvakten vara bra på fötterna och ha en känsla för spelet. Det handlar inte bara om att skicka upp bollen långt. Du har ett nära samspel med utespelarna.

Favoritmålvakterna är Gianlugi Buffon och Aston Villas målvakt Emiliano Martinez. Favoritlaget är Juventus. Arnold är engagerad i ÖFK:s Akademi och han talar om vikten att lyfta och träna unga lovande spelare.

-De är så viktiga för ÖFK:s framtid.

Han har också en ungdomsakademi hemma i Kenya sedan två år som han driver tillsammans med två andra.

– Där får ungdomar från både fattiga och rika familjer mötas för att spela fotboll. De lär av varandra.

När han inte är på arenan så läser han gärna en bok och om han inte kollar på fotboll kopplar han av med att titta på cricket eller dart på teve.

-Jag blir glad av lite. Jag kan tycka det är härligt att bara ta en promenad på Litsvägen och ta en kopp kaffe.

Arnold kan inte nog ösa beröm över laget.

-Det är fantastiskt fina människor, det var lätt att komma in i teamet och de tar emot de yngre på ett bra sätt så att de får växa. Dessutom är det en väldigt hög nivå på träningarna.

Vad ska du göra under din ledighet?

-Först ska jag åka till Norge sedan blir det England där jag bland annat ska se Nottingham Forest-Tottenham, avslöjar han.

MALIN A JUNKKA

Fakta om Arnold Origi