Efter Svt:s uppgifter: Spelarna mer än nöjd med Europabonusen

Svt:s Uppdrag granskning kommer nu med uppgifter att spelarna i ÖFK skulle vara missnöjda med den spelarbonus som delades ut i samband med spelet i Europa League.

-Spelarna var otroligt tacksamma för den bonus vi fick eftersom vi inte hade något i våra kontrakt om att bonusar skulle delas ut, säger Tom Pettersson, lagkapten i ÖFK.

Efter ÖFK:s spel i Europa League fanns inget avtal mellan spelarna och föreningen om att spelarna skulle få bonus för sitt spel i Europa League. Svt kommer nu med uppgifter om att spelarna skulle vara missnöjda med den bonus som till slut betalades ut till spelarna.

Östersunds FK har i flera mail till Svt:s Uppdrag Granskning förklarat att spelarna inte hade något kontrakt som skulle ge dem någon spelarbonus. Vi har också från klubben förklarat att spelarna är nöjda med den bonus som de fick från klubben men som de inte hade rätt till.

Ändå väljer alltså Svt och Uppdrag Granskning att hävda att ÖFK har lurat spelarna på pengar. Vilket förstås inte är sant!

Här ger Tom Pettersson sin syn på de nya uppgifterna. Tom har tillsammans med klubben gett information till Svt och Uppdrag Granskning när det gäller just bonusen från Europa League. Spelarrådet i ÖFK godkände den bonus som betalades ut till alla spelare i laget.

Här är Tom Petterssons svar till Uppdrag Granskning:

”Min fråga är varför du ska försöka hitta någon negativ vinkling med det här när klubben var extremt generösa mot oss spelare och dessutom väldigt tydliga.

Först och främst, vi spelare hade inte rätt till en enda krona av de pengarna som klubben tjänade på spel i Europa League. Vi får utbetalningar efter vad som står i våra individuella kontrakt. Nu tyckte klubben att vi hade stått för en sådan bedrift att vi förtjänade att bli extra belönade.

Klubben redovisade alla inkomster och utgifter som kom med spel i Europa League och sen fick vi vara med och dela på en del av vinsten. Vi visste att arenan behövde förbättras för spel i Europa League och fick se vad det skulle kosta. Självklart accepterade vi det och blev mer än nöjda med att få en extremt generös belöning, som vi alltså egentligen inte hade någon rätt till”

Tom Petterson, lagkapten Östersunds FK