Finansiell information: ÖFK:s intäkter från Europa- och spelarförsäljningar

Under tisdagskvällen hade ÖFK sponsorträff och informerade om en mängd saker såsom ekonomi, läget just nu och lite om framtiden. En av frågorna som många ville ha svar på under sponsorträffen handlade om var pengarna från Europaspelet och spelarförsäljningen har tagit vägen. Här nedan kommer en redovisning av detta.

Under 2017 och 2018 kvalade- och spelade ÖFK i Europaleague och fick stora framgångar och dessutom intäkter från detta. Dessutom såldes spelare för stora belopp under denna tid.

Nu väljer ÖFK att redovisa var pengarna från Europaspelet och spelarförsäljningen har tagit vägen. Allt för att vara så transparenta som möjligt.

I denna redovisning går det att läsa att UEFA betalade ut 70 miljoner kronor till ÖFK för kvalspel, gruppspel och för matcherna mot Arsenal. Relaterat till den här tiden såldes också spelare för 67 miljoner kronor. Totalt hade ÖFK alltså intäkter från cirka 137 miljoner kronor.

Kostnaderna under denna period handlade om kostnader för matcherna, resekostnader, bonus till spelare och ledare på cirka 31,8 miljoner kronor.

Vi hade också ökade spelarkostnader, ersättningar till moderklubbar mm och kostnader för att värva spelare och ledare på totalt 34,8 miljoner kronor. En annan utgift var inventarier för 4,2 miljoner kronor.

Totalt hade ÖFK kostnader på cirka 78 miljoner.

Lägg till att ÖFK också återbetalning av ett lån och att vi har haft ett operativt underskott 2017/2018 på totalt 42 miljoner kronor. Detta betyder att ÖFK hade cirka 24 miljoner kronor i kassan när vi gick in i 2019.