Förlust mot GIF Sundsvall i gårdagens Norrlandsderby

Vissa förluster är tyngre än andra. Onsdagskvällens derbyförlust mot GIF Sundsvall med 1-2 sved ordentligt. ÖFK ledde matchen med 1-0 men tappade i andra halvleken till förlust 1-2.

Över 4000 personer hade tagit sig till Jämtkraft Arena på onsdagskvällen för att få se ett derby mellan norrlandslagen ÖFK och Giffarna. Någon sa innan matchen att GIF Sundsvall var det lag som behövde poängen mer än vad ÖFK gjorde.

Bägge lagen började tveksamt. Det här var två lag som bevakade en poäng var och inget av lagen hade det där extra springet i benen som behövs för att det skulle bli en match som publiken gillade.

Matchen gick i vågor och efter 23 minuters spel fick ÖFK en frispark precis utanför straffområdet men lite till höger sett framifrån. Fram stegade Simon Marklund, några i publiken tyckte att det luktade ”Ghoddosläge” med hänvisning till den före detta spelaren Saman Ghoddos som satt både en och två frisparkar i mål under sin storhetstid.

Marklund fick en kalasträff och slog den distinkt upp i krysset och hela läktaren, förutom ett hundratal Sundsvallsfans, jublade.

Efter paus fick Sundsvall chansen att kvittera på ett liknande frisparksläge som ÖFK gjorde 1-0 på. Fram stegade nu den 20-årige Yacqub Finey som fick drömträff och kvitteringen var ett faktum.

Matchen fortsatte avvaktande och inget av lagen ville släppa till något. Så med 12 minuter kvar av ordinarie speltid kom läget för Sundsvall på vänsterkanten. Åldermannen Pontus Engblom kom långt ut mot sidlinjen men fick ändå in bollen och segermålet till 2-1 för gästerna.

-Tufft att förlora den här matchen. Vi krigar på och jäkligt olyckligt att matchen slutar 1-2. Mycket kamp och tråkigt att förlora den här matchen, sa Jakob Hedenquist till Max efter matchen.

Nu väntar en bortamatch för ÖFK mot Gefle IF på tisdag kväll den 24 september, innan Oddevold kommer på besök måndag 30 september.