Graham Potter lämnar Östersunds FK

Under måndagseftermiddagen blev det klart.

Graham Potter lämnar Östersunds FK tillsammans med assisterande tränaren Billy Reid och scouten Kyle Macaulay.

Ny klubbadress blir Swansea City AFC.

– Klubben vill lyckönska alla tre då de tar sig an nya utmaningar. Eftersom jag känt till hur Swansea jobbar mer än 10 år tillbaka i tiden så kände jag att det är ett sådant projekt som är ämnat för Graham. Jag förstod att han ville ta utmaningen, säger ÖFK:s ordförande Daniel Kindberg.

Det var under måndageseftermiddagen som alla papper blev påskrivna.

– Arbetet mellan Swansea och Östersunds FK har löpt väl och smidigt. Jag har mycket stor respekt för deras ordförande Huw Jenkins som fotbollsledare. Han är generös och begåvad ledare som besitter stor fotbollskunskap. Jag ser fram emot framtida samarbeten med Swansea i allmänhet och Jenkins i synnerhet, säger ÖFK:s ordförande Daniel Kindberg.

Östersunds FK har beslutat att ha en stor avtackning av Graham under sommaren. Då får Fotbollsjämtland ta farväl av tränaren som gjort så mycket för fotbollen i regionen.

Nu jobbar Östersunds FK med att hitta ett nytt tränarteam.

Spelarna har semester just nu och är tillbaka i träning onsdag 13 juni.

Mer om Graham Potter kan du läsa på www.osdsport.se

Klippt från Swanseas hemsida:

Swansea City can confirm a compensation package has been finalised with Ostersund for the services of Graham Potter.

The club has also agreed personal terms with Potter along with his assistant Billy Reid and recruitment analyst Kyle Macauley, who are set to join him at the Liberty.

Potter has spent over seven years with Ostersund, having guided them to three promotions from the fourth tier to the top flight along with winning the Swedish Cup in 2017.

A further statement will follow in due course.