Hammarby vann säkert över ÖFK i Stockholm

Efter 1-1-matchen mot Häcken var det dags för ny match, denna gång på Tele2 Arena mot Hammarby. Men det kom att bli en tung afton för ÖFK som förlorade med hela 4-0.

ÖFK fick sämsta tänkbara start med en skada på Tom Pettersson redan i matchens andra minut. Med tio man på planen och Pettersson ur spel kunde Hammarby bjuda finlir och Jeppe Andersen satte 1-0 efter blott tre minuters spel. Tom Pettersson tvingades därefter till ett byte och in kom Ronald Mukiibi. I matchens tolfte minut kunde ”Bajen” utöka till 2-0 sedan Tekie och Colkett missförstått varandra i uppspelsfasen och Kjartansson hittade nätet bakom en chanslös Sixten Mohlin. Hammarby pressade på ordentligt och i matchens tjugonionde minut kom även 3-0 sedan Colkett tappat bollen på egen planhalva och Djurdic kommit fri. Må hända att det kunnat vara frispark för ÖFK i samma situation men målet var ändå ett faktum. 3-0 var ställningen i halvtid och en halvlek som odiskutabelt tillhörde hemmalaget.

ÖFK kom ut frejdigt i andra halvlek men utan att komma till de riktiga farligheterna. Jamie Hopcutt försökte en hel del men utdelningen var inte där. I den femtionionde minuten orsakade Ronald Mukiibi en straffspark och Tankovic punkterade tillställningen från staffpunkten med sitt 4-0-mål. Trots en del frustration från ÖFK-spelarna så fick Hammarby avsluta matchen med tio man sedan Simon Sandberg sparkat och slagit mot Marco Weymans som rivit ner den förstnämnda och domaren plockade fram det röda kortet. Trots en hel del offensiva ambitioner från ÖFK i slutet så uteblev målchanserna och matchen slutade 4-0.