Hemmapremiärer vi minns

När vårsolen börjar dyka upp på den jämtländska himmelen vet man att det är dags för hemmapremiär för Östersunds FK. I morgon lördag spelar ÖFK sin hemmapremiär säsongen 2024 mot Trelleborgs FF.

Det är nu som halsdukarna kommer fram, det är nu som ÖFK-tröjan tas fram från garderoben efter vinterförvaringen. Det är nu som vi ska sitta där på Jämtkraft Arena och njuta och hoppas.

Under åren har hemmapremiärer alltid känts speciellt, årets hemmapremiär känns likadant. Vi har tittat tillbaka på några hemmapremiärer som har etsat sig fast i våra minnen.

Kevin Jablinski är inne på sin tredje säsong med ÖFK, han vet hur viktig hemmaplanen är och vilka känslor det är att gå ut i en hemmapremiär på Jämtkraft Arena.

-Att få spela hemma är alltid speciellt. En premiär hemma är alltid något som vi spelare ser fram emot. Att få spela på hemmaplan med den tolfte spelaren i ryggen.

När Kevin pratar om den tolfte spelaren menar han förstås hemmapubliken. I Sundsvall, i premiären i lördags, var det närmare 400 jämtar på plats, i morgon lördag är det dags för match på Jämtkraft Arena och då ska den siffran upp till kanske 1500-2000 personer. Personer som ger sitt lag ett stöd som hjälper spelarna på planen.

-Jag känner mig otroligt taggad inför matchen på lördag, det ska bli jättekul att få spela inför hemmapubliken.

Sover du dåligt inför en hemmamatch?

-Det där är nog individuellt. Men jag sover aldrig dåligt inför en match, säger Kevin.

Det är fortfarande tidigt på säsongen, laget har spelat träningsmatcher, cupmatcher och avklarat den första av 30 omgångar i Superettan. Men frågan är hur man som spelare känner osäkerhet var man som spelare och lag står jämfört med andra?

-Nja, nu har vi ju kvar en stor stomme från förra säsongen och vet att vi då gjorde en bra säsong. Så nu ser jag fram emot att få springa ut inför hemmapubliken och ta tre poäng.

Här är tre premiären som vi kommer ihåg, några med glädje och någon premiär som vi helst vill glömma.

2023
ÖFK mötte GAIS hemma på Jämtkraft Arena i en spännande match där GAIS hade det mesta av spelet men det vi kommer ihåg var det snygga frisparksmålet som Amatkarjo gjorde i 89:e minuten. En riktig pärla som gav en poäng i premiären till ÖFK. GAIS gjorde en fantastisk säsong och spelar numera i Allsvenskan.

2022
Hemmapremiär mot Skövde, en nykomling i Superettan som få visste något om. Skövde tog ledningen tidigt i matchen, Amatkarjo kvitterade i slutet av första halvleken och matchen svängde verkligen fram och tillbaka. ÖFK tog ledningen med 2-1 efter en drömträff av Dosis i målvaktens vänstra kryss. Så långt allt bra men Skövde pressade på och tog hjälp av stolpen när de gjorde 2-2 och i 93:e minuten skruvade Skövde in en hörna direkt i mål. Ridå ner trots att det kändes som en bra hemmapremiär för ÖFK.

2019
ÖFK spelar i Allsvenskan och hade hemmapremiär mot Falkenbergs FF i en match som blev riktigt häftig och rolig ur ÖFK:s perspektiv. Den långe reslige backen Thomas Isherwood avgjorde matchen i 89:e minuten med sitt 3-2 mål. Hosam Aiesh och Charlie Colkett hade innan dess gjort var sitt mål. Jämtkraft Arena fullkomligt exploderade när Isherwood gjorde sitt mål.