Arquímides Ordoñez är klar för ÖFK

Östersunds FK har gjort klart med MLS-klubben FC Cincinnati gällande ett lån av Arquímides ”Quimi” Ordoñez. Anfallaren har hunnit göra två träningspass med ÖFK och blir det sista tillskottet i detta fönster. Vi önskar ”Quimi” varmt välkommen till Östersund!

Tidigare i veckan landade Arquímides ”Quimi” Ordoñez på Åre Östersunds flygplats och slussades direkt in i träning med ÖFK. Efter att han nu hunnit med tre träningspass står det klart att ”Quimi” blir den sista pusselbiten i lagbygget i detta fönster.

20-årige Arquímides Ordoñez är född och uppvuxen i delstaten Ohio i USA. Trots sin unga ålder har han hunnit göra debut i den amerikanska toppligan – MLS. Han har fått matchtid i både A-laget, men också klubbens andralag. Dessutom står han noterad för flertalet matcher med Guatemalas landslag i fotboll. Detta efter att hans föräldrar har rötter från landet. Nu står Arquímides redo för nya utmaningar med ÖFK.

-Jag är glad över att vara här och är otroligt laddad inför säsongen. Vi har en spännande trupp som jag hoppas kunna bidra till med min kvalité. Det är en ny fas för mig att spela i Sverige, och målsättningen är självklart att vi ska ta upp laget till Allsvenskan, säger Arquímides Ordoñez.

-I ”Quimi” får vi in en snabb och explosiv forward som tycker om att gå i djupled och som redan visat att han har förmågan att göra mål. Det ska bli spännande att se vad han kan bidra med när han fått tid för att anpassa sig, säger Stefan Lundin, sportchef i Östersunds FK.

-Vi tycker att han med sina egenskaper på ett bra sätt kompletterar vad vi redan har och gör att vi har en stark forwardsuppsättning för 2024, avslutar Lundin som nu kan se fram emot lördagens hemmapremiär med en fulltalig trupp.

Fakta om Arquímides Ordoñez

Född: 5 augusti 2003