Hemmavinst inför årets högsta publiksiffra

Efter sex matcher utan seger kom till slut tre poäng för ÖFK i hemmamatchen mot topplaget Helsingborgs IF. Matchen slutade 1-0 till ÖFK och segerskytt blev Albin Sporrong som gjorde kanske säsongens snyggaste mål redan i inledningen av matchen.

På förhand kändes det som en svår uppgift att ta poäng eller en seger mot topplaget Helsingborg. Men redan i åttonde minuten kommer så den drömstart för ÖFK som laget behövde. Nebiyou Perry kämpar till sig bollen nere vid kortlinjen utanför Helsingborgs straffområde. Inlägg kommer och när Helsingborgsförsvaret försöker att rensa undan bollen så går den till Albin Sporrong som slår till och bollen går upp mot krysset och in i mål.

Ett otroligt vackert mål och kanske det vackraste på Jämtkraft Arena denna säsong?

ÖFK kändes hela tiden väldigt aktiva i sitt snack ute på planen. Spelarna manade på varandra och känslan var att det här var ett lag som trots en tung vecka med avhoppad tränare och en sex matcher lång svit utan seger, ville visa storpubliken, 3547 åskådare att laget är bättre än sin position i Superettan.

I tionde minuten var det ännu en gång Perry som driver upp bollen, vänder inåt i banan och slår till med ett skott som tar i målvaktens vänstra stolpe. Perry hade för övrigt inte startat en match sedan den 14:e omgången och var väldigt pigg i den här matchen.

Matchen fortsatte kanske inte med samma intensitet från hemmalaget men känslan var ändå att ÖFK var lite hungrigare, lite piggare och kanske också i mer behov av poäng än sina motståndare.

Efter första kvarten var bollinnehavet 70-30 i ÖFK:s favör, innan domaren blåste för halvtidsvila var bollinnehavet 53-47 till ÖFK. 3-1 i avslut på mål för Helsingborg visade att gästerna var giftiga när de kom in i straffområdet.

-Vi ska fortsätta att spela på det sätt som vi började matchen på, sa ÖFK:s tränare Fredrik Aasmund Eliassen i halvtid till Max.

I 65:e minuten hade Helsingborg ett gyllene tillfälle att kvittera. En långboll till anfallaren Benjamin Acquah som i sin tur sköt ett skott som gick precis utanför ÖFK:s målvakt Adam Benediktssons vänstra stolpe.

ÖFK skapade en fantastisk målchans och möjlighet att utöka till 2-0 efter 74 minuter spel. Ordonez hade ett jätteläge, hade möjlighet att spela Perry inne i mitten men valde att avgöra själv. Denna gång utanför målvaktens vänstra stolpe.

Sista 15 minuterna blev väldigt spännande och otroligt dramatiska. ÖFK försökte etablera spelet på Helsingborgs planhalva. Helsingborg jagade kvitteringen och tryckte på. Tilläggstiden blev hela sex minuter och publiken pendlade mellan hopp och förtvivlan.

Men ÖFK ville vinna den här matchen, ÖFK ville att storpubliken skulle gå hemåt med en seger som minne denna regniga kväll i Östersund.

ÖFK vinner till slut matchen mot topplaget Helsingborgs IF med 1-0 och kan andas ut lite. På onsdag kväll är det dags för derby när GIF Sundsvall kommer på besök.