Inför dagens match mot Varbergs BoIS

Idag lördag klockan 15:00 spelar ÖFK den tredje omgången av Superettan med match borta mot Varbergs BoIS. Ett Varberg som förra året spelade i Allsvenskan och slutade på 16:e. Laget från Halland har startat årets säsong med två raka förluster.

Idag är det ny match och då mot Varberg. Laget som spelar på arenan med det lite lustiga namnet, Påskbergsvallen, hade två tuffa matcher mot ÖFK säsongen 2021. Den första matchen lagen emellan spelades den 2 maj 2021 och då gjorde Ronald Mukiibi 1-0 till ÖFK redan efter nio minuters spel. Kvitteringen kom genom DeBrito i 27:e minuten och Varbergs segermål kom i 91:a minuten genom Stanisic.

Returmatchen mellan Varberg och ÖFK spelades på senhösten den 30 oktober i en match som ÖFK gärna vill glömma. Förlusten skrevs till 0-3, men positivt är väl att ingen av målgörarna i dessa båda matcher finns kvar i Varberg. Varberg spelade i Allsvenskan även säsongen 2022 och då slutade laget på en 14:e plats och fick kvala sig kvar i Allsvenskan.

Varberg har börjat den här säsongen med förlust borta mot IK Brage i premiäromgången. Tränare Tobias Linderoth tycker att det är små detaljer som har avgjort de två första matcherna.

-Jag tycker att vi har gjort två bra prestationer även om det inte gett oss några poäng så här långt. Vi har varit bra defensivt och skapat tillräckligt med chanser för att haft sex poäng, säger han till klubbens hemsida.

Matchen mot ÖFK förväntar han blir tuff men han hoppas att hans lag kan dra nytta av att ÖFK inte är van att spela på vanligt gräs.

-Det är en enorm skillnad att spela på de två olika underlagen, säger Tobias Linderoth till Varbergs hemsida.

ÖFK tog nattåget ner till Västkusten i torsdags kväll. De tränade under fredagen i Göteborg och har bott kvar i natt och är laddade inför matchen mot Varberg som startar 15.00. Vid en seger idag kommer ÖFK att haka på i toppen av en jämn Superettan där inget lag har tagit full pott efter två omgångar.

För övrigt är det precis sju år sedan ÖFK vann finalen i Svenska Cupen mot IFK Norrköping med 4-1. Jämtkraft Arena var utsåld och ni vet ju sedan vad som hände efter Cupsegern och det segertåg som klubben gick igenom i kvalet till UEFA Europa League.