Förlust mot Varbergs BoIS i Superettans tredje omgång

ÖFK förlorade i den tredje omgången av Superettan mot ex-Allsvenska Varbergs BoIS på bortaplan med 0-2. ÖFK gjorde trots förlusten en bra match, framför allt i andra halvleken. Men årets andra förlust är trots det ett faktum.

Den tredje omgången av Superettan bjöd för ÖFK:s del på bortamatch mot Varbergs BoIS. ÖFK gjorde två förändringar i laguppställningen jämfört med segermatchen mot Trelleborgs FF. Denna gången var det in med Simon Marklund och Henrik Norrby där Marklund spelade på topp tillsammans med Jamie Hopcutt.

Varberg började matchen i högt tempo med bra press och skapade matchens första chans efter en vänsterhörna som dock nickades över Aly Keitas ribba.

På förhand var det många som undrade hur ÖFK skulle bemästra underlaget. Naturgräs är ju inte direkt något som ÖFK tränat på så här på vårkanten och ännu mindre spelat några matcher på. Känslan var ändå att ÖFK behärskade Påskbergsvallens plan bra, och klarade av att rulla bollen efter gräsmattan.

I åttonde matchminuten hade Varberg en riktigt bra möjlighet att göra 1-0. Till slut lyckades Adjoumani få bort bollen från eget straffområde med god hjälp av Aly Keita.

I tolfte minuten skapade ÖFK sin första målchans för matchen, fint samspel mellan ÖFK:s anfallsvapen gjorde att Nebiyou Perry sköt ett skott som räddades ut till vänsterhörna. En hörna som sedan blev resultatlös.

Efter 19 minuters spel kom Varberg på bred front, ett bolltapp på mittplan bäddade för 1-0 till hemmalaget genom Olle Edlund. Varbergs ledningsmål kändes lite onödigt eftersom när ÖFK hade boll kändes det tryggt och bra. Men vid Varbergs ledningsmål kom de upp med fyra spelare och då hann inte ÖFK-spelarna med.

I 34:e minuten kom ett fint inlägg från högerkanten in mot pannan på Jamie Hopcutt och på den nicken fick Varbergs målvakt Fredrik Andersson sträcka ut sig för att rädda vid egen stolpe. Så långt ÖFK:s bästa målchans i matchen.

Firma Marklund, Hopcutt och Perry visade vid flera tillfällen i första halvleken att deras samspel kommer att fira stora triumfer under den här säsongen. Mykola Musolitin hade ett riktigt bra läge att kvittera men lyckades inte få in bollen bakom Varbergs målvakt Fredrik Andersson. Men första halvleken slutade med underläge för ÖFK med 0-1 efter Varbergs mål i 19:e minuten.

-Vi borde ha gjort något mål på slutet, menade Perry i halvtid i Discovery Plus.

ÖFK:s tränare Magnus Powell var mycket besviken över ÖFK:s första 20 minuter i första halvleken och gjorde det klart för sina spelare under halvtidsvilan.

-De (spelarna) fick höra vad jag tyckte om den första delen av matchen, sa Magnus i Discovery Plus och visade med hela ansiktet hur arg han egentligen var.

ÖFK gjorde två byten i halvtid. Perry och Musolitin klev ut och in kom istället Chrisnovic N´sa och nya Arquímides Ordóñez. Byten som gjordes för att få igång laget ordentligt.

I 63:e minuten fick ÖFK ett gyllene läge. Varbergs backar spelade hemåt till egen målvakt som plockade upp bollen och därmed fick ÖFK en frispark inne i straffområdet. Bakåtspel är som bekant inte tillåtet i fotboll sedan många år tillbaka.

Frisparken i straffområdet slogs av Jamie Hopcutt som tog i för hela Republiken Jämtland. Tyvärr tog skottet i muren och gick ut till en resultatlös hörna. En frispark inne i straffområdet är inte vanligt på den här nivån av fotboll men är väldigt svår att utnyttja eftersom det är så trångt och svårt att få upp bollen i ett sådant läge.

ÖFK fortsatte en offensiv satsning och i 82:e minuten bytte ÖFK ut Simon Marklund och Henrik Norrby och in kom Ahmed Bonnah och Michael Oluwayemi. Gång på gång kom ÖFK fint på sin högerkant där N´sa sprang och sprang för att skapa luckor och hitta lösningar för att få in bollen mot mitten i anfallsläge.

I 89:e minuten gjorde Aly Keita en fantastisk fin benparad efter ett bra läge av hemmalaget. Keita var för övrigt väldigt trygg och bra i den här matchen.

Nya Ordonez hade ett riktigt bra läge att kvittera på övertid, istället kom Varberg upp i anfallet efter ÖFK:s fina chans och gjorde 2-0 genom Isak Bjerkebo.

ÖFK hade elva avslut i den här matchen varav fem av dem mot mål i den här matchen, att jämföra med Varbergs fyra avslut mot mål.

På lördag 20 april spelar ÖFK hemma igen mot Örgryte. Visst är det dags för revansch då?