Inför lördagens derby: ”Mer krig än en fotbollsmatch”

Matchnerverna börjar ta plats och ÖFK-spelarna är taggade för premiär. En premiär som också innebär derby. Alla spelare vill ta plats i elvan och alla vill hämta hem tre poäng från Sundsvall.
– Om vi vinner kommer vi hem med enormt mycket självförtroende, säger Jamie Hopcutt.

Jamie Hopcutt har en hel del erfarenhet från tidigare derbyn mot GIF Sundsvall. Han kommer ihåg matcherna som jämna med både förluster och vinster i bagaget. Han minns särskilt en match hemma på ett fullsatt Jämtkraft arena där han gjorde mål efter sin långa sjukfrånvaro efter att ha drabbats av dubbla benbrott.
– Förhoppningsvis gör jag mål igen på lördag, säger han och lyser upp i ett leende.

Mittbacken Kevin Jablinski är inte blygsam.
– Vi åker dit för att krossa dom. Vi ska vara ett lag som vill spela och hota på olika ytor och som spelar med stort hjärta.

Men han säger också att man aldrig vet vad som väntar på ett derby och att det brukar likna mer ett krig än en fotbollsmatch.

Jablinski fick stå på läktaren i fjol och se när lagkamraterna besegrade GIF Sundsvall på bortaplan. Då var han knäskadad, även derbyt på hemmaplan fick beskådas från läktarplats. Nu är han revanschsugen. Hans försäsong har varit bra, han är en av få som klarat sig från de virus som härjat i laget.
– Peppar, peppar, tillägger han snabbt.
– Jag har fått spela match varenda helg och haft en uppåtgående kurva, jag känner mig bättre än innan min skada.

Är du orolig för er kapacitet att göra mål och att vara effektiva i målområdet med skadade och sjuka anfallare?

-Nej, andra får kliva fram och ta chansen. Vi får helt enkelt steppa upp.

Jamie Hopcutt drabbades som många andra i laget av ett virus som bland annat satte sig på öronen och gav en hemsk hosta.

– Det var så olyckligt. Jag hade just börjat hitta formen. Att vara borta två veckor så nära premiären är förstås inte bra men nu har jag snart en hel träningsvecka i kroppen och kan vara involverad i matchen som jag inte vill missa.

Hopcutt menar att matchen är oerhört viktig att vinna både för laget, men också för fansens skull.
– Men man kan inte underskatta något av lagen i Superettan, tillägger han.

Behöver supportrarna vara oroliga för att ÖFK inte gör mål?
Nej det behöver det inte vara. Snart är Sebbe (Karlsson Grach) också tillbaka och det finns andra som kan göra mål, säger Hopcutt.

Ahmed Bonnah ska för första gången få uppleva ett Norrlandsderby. Han ser mycket fram emot lördagen och konstaterar att det är speciellt med derbyn.

Hur känner du av pressen att sätta bollen i mål under lördagens match?

-Jag känner press men jag har höga krav på mig själv så det är inget konstigt. Det är bara positivt.

Hur har din försäsong varit tycker du?

-Det har blivit bättre och bättre för varje match nu gäller det bara att få till det sista och göra mål på chanserna, säger Bonnah som stannat kvar lite längre på dagens träning för att träna på just avslut.

Premiärmatcher brukar inte vara så vackra att se på, hur tror du att matchen blir?

-Svårt att säga. Man vet aldrig vad som väntar men generellt brukar duellspelet vara centralt och det är mer kamp. Jag tror vi vinner det är känslan vi delar i gruppen, att det blir tre poäng, säger Bonnah.

På lördag den 30 mars klockan 13.00 spelas matchen i Sundsvall. Nästa lördag den 6 april är det hemmapremiär mot Trelleborg.

MALIN A JUNKKA

Hör också vad Magnus Powell säger om läget inför premiären här