Jamie Hopcutt återvänder till Östersunds FK

Med närmare 200 matcher i ÖFK tröjan och klubbens näst bästa målskytt genom alla tider så är Jamie Hopcutt en legendar inom ÖFK. Det står nu klart att anfallaren är tillbaka i klubben och är redo för två nya år. Vi säger varmt välkommen tillbaka Jamie!

Resan påbörjades i division 1 efter ett lyckat provspel under vintern 2011. Där imponerade engelsmannen på klubbrepresentanter som i sin tur rapporterade till dåvarande tränaren, Graham Potter. Direkt vid ankomsten till Jämtland erbjöds han ett lärlingskontrakt som i sin tur resulterade i ett avtal som sträckte sig året ut. Detta kom att bli början på en fantastisk resa för Hopcutt som under de kommande åtta åren gjorde lysande insatser både på och utanför planen.

Totalt åtta år i klubben, 190 matcher och 47 mål är siffrorna hittills. Genom åren har han stått för flera historiska ögonblick, bland annat ett avgörande mål borta mot fotbollsklubben Syrianska hösten 2015 som resulterade i en plats i Svensk fotbolls finrum – Allsvenskan. Han var dessutom den som gjorde det mirakulösa målet på hemmaplan mot Turkiska Galatasaray i kvalet till Europa League.

-Jag kommer ihåg dagen jag kom hit för nästan tio år sedan och undrade vart tusan jag hade hamnat. Från det ögonblicket har jag njutit av varenda minut och ser det här som mitt hem. Att göra den resan vi gjorde är varje spelares dröm, säger Jamie på tisdagsförmiddagen.

-Ambitionen är att ta tillbaka klubben där den hör hemma i toppen av Svensk Fotboll. Bara att se glädjen och det engagemang som det bidrog till i staden har gjort att jag vill göra samma resa igen.

På frågan om han kan skjuta upp laget till Allsvenskan igen som 2015 svarar Jamie Hopcutt med ett leende på läpparna:

-Jag är ganska säker på det.

-Efter att ha haft en dialog under en längre tid känns det nu väldigt bra att få välkomna Jamie tillbaka till ÖFK igen. Han kommer senast från ett par starka säsonger i Mariehamn där han varit en viktig spelare för dem, säger Stefan Lundin, sportchef i Östersunds FK.

-Jamie är främst tänkt att konkurrera som forward, men han är allround och kommer hos oss kunna spela på alla offensiva positioner vilket kommer stärka oss. Vi får en duktig fotbollsspelare men också en spelare med stor erfarenhet där vi tror att han kommer bidra på flera sätt till att vi som lag fortsätter vår positiva utveckling, avslutar Lundin.

Fakta om Jamie Hopcutt

Född: 23 juni 1992