Jamie Hopcutt matchvinnare när ÖFK slog Elfsborg

Yranhelg, högsommarvärme och hemmamatch. Förutsättningarna var de bästa tänkbara när Östersunds FK mötte IF Elfsborg hemma på Jämtkraft Arena under lördagseftermiddagen.

ÖFK, som senast hemmaslog Trelleborg med klara 4-1, satte tonen direkt från start med sitt intensiva spel och skapade flera farligheter inledningsvis. Alhaji Gero var aggressiv i straffområdet, Tesfaldet Tekie visade fin företagsamhet men bollen ville inte in. Det skulle dröja till matchminut fyrtiotvå innan ledningsmålet skulle komma. Jamie Hopcutt tog vara på framspelningen från Saman Ghoddos och satte ledningsmålet. Elfsborg stack upp lite då och då men stod inte för några riktiga farligheter. Första akten slutade 1-0 och ÖFK ledde mycket välförtjänt.

Andra halvlek fortsatte på den inslagna vägen. I den femtiofemte minuten fick ÖFK sin första riktigt farliga frispark till höger om Stuhr Ellegaard. Redan när signalen kom gnuggade publiken händerna och väntade på att Saman Ghoddos skulle kliva fram. Fram klev han också men bollen gick strax över. ÖFK fortsatte att skapa chanser men Elfsborg jämnade ut spelövertaget. Trots hård press från Elfsborg på slutet så höll ÖFK undan och vann matchen 1-0.

-Det här var en stark insats av hela laget. Men jag skulle vilja plussa extra för vårat försvar med Dennis [Widgren], Tom [Pettersson], Ronald [Mukiibi] och Noah [Sonko Sundberg]. De gör en riktigt bra match idag, sa Ian Burchnall efter matchen.