Klubbarna vill skjuta på Allsvenskan – och spela inför publik

Idag hade klubbarna inom Svensk Elitfotboll ett möte där klubbcheferna diskuterade den uppkomna situationen med Coronaviruset. Tillsammans kom de 32 klubbarna fram till att man vill skjuta på Allsvenskan och Superettan säsongen 2020 så länge det är möjligt för att kunna spela matcherna med publik.

Svensk Elitfotboll består av alla klubbarna i Allsvenskan och Superettan och idag på ett telefonmöte bestämde gruppen att försöka skjuta på starten av Allsvenskan för att på så sätt kunna spela alla matcher med publik.

Från ÖFK:s sida deltog vd:n Lennart Ivarsson och ÖFK ställer sig bakom resten av Svensk Elitfotbolls medlemmar och vill spela matcherna med publik, inte utan.

-Vi är eniga om att vi försöker skjuta på Allsvenskan tills det går att spela med publik igen. Vi har en samsyn och vi strävar efter att hitta en så sen spelstart som möjligt för att kunna spela med publik på läktarna, säger Lennart Ivarsson, vd i ÖFK.

Nästa steg blir att föra en dialog tillsammans med SvFF om alternativ kring hur vi kan genomföra säsongen på bästa sätt, men vi behöver också vänta in resultatet av UEFA:s möte imorgon innan vi vet vilka beslut vi kan ta. UEFA:s beslut gällande sommarens EM-slutspel är avgörande för hur vi kan genomföra säsongen, samt givetvis också Folkhälsomyndighetens rekommendationer och regeringens beslut.

Svensk Elitfotboll tittar nu tillsammans på olika alternativ när säsongen kan inledas och samlar in klubbarna åsikter runt detta.

För att klubbarna ska kunna förbereda sig på bästa sätt för en säsong så har man tagit beslut att träningsmatcher kommer att spelas och att de kommer att spelas utan publik.