Kurt och Lina cyklar till Stockholm

Kurt Folkesson och Lina Hallebratt ska cykla till Stockholm på en gammal tandemcykel för att propagera för att alla delar av Sverige, stad och land, ska ha likvärdiga rättigheter.

Nu på lördag den 11/8 börjar Kurt Folkesson och Lina Hallebratt sin cykeltur från Östersund till Stockholm. En cykeltur som ska propagera för att alla delar, stad och land, i Sverige ska ha likvärdiga rättigheter. Kurt Folkesson, 79 år och ÖFK-supporter, berättar:

• Jag och Lina ska cykla på en tandemcykel till Stockholm. Vi gör cykelturen som ett led i en manifestation över missnöjet med det regionala klyftorna som blir alltmer påtagliga och som hotar vår demokrati, vår solidaritet och vår trygghet. Vi ska vara framme i Stockholm lagom till en stor manifestation som ska hållas på Mynttorget i Stockholm lördag den 25/8. Manifestationen är anordnad av föreningen Landstormen. En förening som jag var en av initiativtagarna till, berättar Kurt.
  • Har du cyklat mycket tidigare?
  • När jag var yngre cyklade jag mycket. Eftersom jag är synskadad så är det tandemcykel som gäller. De sista 20 åren har det inte blivit så mycket men jag känner mig trygg ändå. Lina, min följeslagare, är en väldigt rutinerad äventyrare så hon kommer att se till att det blir lagom långa dagsetapper (Lina blev vald till årets kvinnliga äventyrare 2015).
  • Förutom ditt engagemang i Landstormen så är du ju också en stor ÖFK supporter. Vad tycker du om lagets prestationer efter sommaruppehållet?
  • Fantastiskt! Jag är väldigt imponerad. Dessutom så känns det extra roligt att ÖFK sponsrar vår resa. ÖFK är duktiga på att ställa upp för bra värderingar i samhället.

Vi ska naturligtvis följa Kurt och Lina på deras cykeltur genom Sverige och vi önskar de båda lycka till på färden.

Här kan du läsa mer om föreningen #Landstormen