Kvällens motståndare till ÖFK – IF Elfsborg

Ikväll 19.00 är det avspark mellan IF Elfsborg och ÖFK i Allsvenskan. Här är allt du behöver veta om ÖFK:s motståndare i kväll. Förra säsongen vann förresten ÖFK bägge matcherna mot Elfsborg.

IF Elfsborg har haft ett aktivt sommarfönster och tappat fyra spelare i sommar, dessa är backen Joakim Nilsson som gått till Armania Bielefeld, Pawel Cibicki som varit utlånad från Leeds men nu återvänt, Kevin Kabran har också han varit utlånad men nu återvänt till IK Start och Jesper Manns har gått till Kalmar FF.

Istället har Elfsborg fyllt på med ett antal spelare, Alejandra Portillo, back från Antequera, Arian Kabashi, återvänt till Elfsborg efter att ha varit utlånad till GAIS, Alex Dyer, ex-ÖFK:aren har återvänt från Lilleström där han har varit på lån, Rasmus Alm, mittfältare från Degerfors och Sivert Heltne Nilsen från Horsens.

Få ÖFK:are kommer väl glömma matchen på Borås Arena 2017 mellan Elfsborg och ÖFK. ÖFK låg under med 0-2 i paus efter mål av Alex Dyer och Viktor Prodell. I andra halvleken reducerade Johan Bertilsson och Saman Ghoddos såg till att kvittera i 78:e minuten.

Många trodde då att en poäng vardera för lagen i det skedet, men då exploderade matchen. Jörgen Horn i Elfsborg fick sitt andra gula kort i 83:e minuten och när sedan Jamie Hopcut gjorde 3-2 till ÖFK i 85:e minuten och samme Hopcut 4-2 i 87:e på straff, ja då hade nog alla räknat med en ÖFK-seger.

Men Lars Nilsson ville annorlunda, 3-4 i 90+1 minuter och kvitterat i 90+4 minuter gav den här matchen ett oavgjort resultat, 4-4. ÖFK fick dock revansch i hemmamatchen mot Elfsborg det året genom att vinna med 4-1 efter mål av Sotte, Bachirou, Ghoddos och Nouri.

IF Elfsborg har vunnit Allsvenskan sex gånger, 1936, 1939, 1940, 1961, 2006 och 2014. Elfsborg har gjort 76 säsonger i högsta serien och vunnit Svenska Cupen tre gånger.

ÖFK:s matcher mot Elfsborg senaste säsongerna:

2018:

ÖFK-Elfsborg 1-0 (målskytt Jamie Hopcut)

Elfsborg-ÖFK 0-2 (målskyttar: Curtis Edwards, Simon Kroon)

2017:

Elfsborg-ÖFK 4-4 (Johan Bertilsson, Saman Ghoddos, Jamie Hopcut, 85:e min, Jamie Hopcut, 87:e minuten)

Här är IF Elfsborgs trupp mot ÖFK:

Kevin Stuhr-Ellegaard, Tim Rönning Stian Rode-Gregersen, Gustav Henriksson, Alejandro Portillo, Simon Strand, Rami Kaib. Sivert Heltne Nilsen, Stefan Ishizaki, Samuel Holmén, Simon Olsson, Alex Dyer, Simon Lundevall, Deniz Hümmet, Rasmus Alm, Jesper Karlsson, Per Frick, Jonathan Levi, Arian Kabashi

Frånvaro (skada/rehab/sjukdom/avstängning):
Jon Jönsson. (Hjärnskakning) Följer hjärntrappan, börjat träna. Frederik Holst (sjuk) Robert Gojani (rehab)

IF Elfsborgs senaste matcher:

13/7 AIK-Elfsborg 3-0, 22/7: Hammarby-Elfsborg 5-2, 29/7 Elfsborg-Kalmar 2-1, 5/8 Elfsborg-Djurgården 0-1, 11/8 IFK Norrköping-Elfsborg 2-0

ÖFK:s senaste matcher:

ÖFK-IFK Norrköping 2-1, IFK Norrköping-ÖFK 3-0, ÖFK-Malmö FF 0-0, ÖFK-Eskilstuna 1-2, GIF Sundsvall-ÖFK 1-1

Kvällens match mellan IF Elfsborg och ÖFK sänds live på C-more med start 18.50.