Magnus Powell lämnar Östersunds FK

Östersunds FK meddelar idag torsdag att huvudtränaren Magnus Powell väljer att lämna sin position i klubben. Beslutet grundar sig i att Powell ser att det är den rätta vägen med tanke på hur situationen ser ut inför avslutningen av serien. De senaste dagarnas spekulationer har bidragit till att skapa en oro i och runt klubben som inte är gynnsamt utifrån den viktiga avslutningen. Tills vidare kommer den assisterande tränaren Fredrik Aasmund Eliassen att leda laget.

Magnus Powell anslöt i början på 2022 där han klev in som manager för ÖFK. Under sina drygt två och ett halv år som ansvarig över A-laget har upplevelserna varit stort i antalet för Powell.

Efter en tuff första säsong klarade sig laget kvar i Superettan efter ett kvalavgörande mot Falkenbergs FF. Med ett oavgjort bortaresultat på Falcon Alkoholfri Arena tog ÖFK med sig allt dem hade tillbaka till Jämtkraft Arena. På hemmaplan visade laget att klubben hör hemma i den Svenska elitfotbollen med en vinst inför den högsta publiksiffran det året.

Under fjolåret slutade ÖFK på en stabil femteplats i tabellen under ledning av Magnus Powell och sportchefen Stefan Lundin. Efter tio vinster och 42 inspelade poäng kunde säsongen summeras på ett positivt sätt.

Under årets aktuella säsong har laget placerat sig ovanför kvalstrecket med nio kvarvarande matcher. Östersunds FK vill tacka Magnus för det stora engagemang och driv han har gått in med sedan första arbetsdagen, och önskar han ett stort lycka till nu när han lämnar Östersund och Jämtkraft Arena.

-Jag vill tacka alla i och runt klubben som har hjälpt ÖFK framåt. Det är en otroligt stor stolthet jag känner för de som lagt ner arbete på allt från våra matcher till det sportsliga. Jag önskar laget och ledarna lycka till under hösten hoppas att supportrarna sluter upp och hjälper laget, säger Magnus Powell som nu avslutar sin tid i ÖFK.

-Powell har gett ett ovärderligt bidrag till ÖFK och generöst offrat mycket för klubben. Det har inte funnits planer på att avsluta Powells uppdrag och jag känner stor frustration över att media på detta sätt försätter ÖFK och Powell i en ohållbar situation. Samarbetet med Powell har enligt mig varit en av höjdpunkterna under de år jag varit styrelseledamot och ordförande, säger Tom Pripp, ordförande för Östersunds FK Elitfotboll AB.