Magnus Powell om lördagens premiär: ”Vi ska jobba kompakt som ett lag och hjälpa de nya spelarna in i deras roller”

Imorgon spelar ÖFK sin allra första match på det nya året. Motståndare är Jyllandslaget, AC Horsens, hemmahörandes i den danska motsvarigheten till Superettan. Efter nästan två veckors träning i sol och på fullstor plan står laget redo att sparka igång matchen på Campoamor Resort klockan 13:00 på lördagen. Läs en intervju med huvudtränare Magnus Powell som sammanfattar lägret hittills och ger svar på vilka förväntningar man kan ha när laget kliver in på naturgräset imorgon.

Hur har träningslägret varit fram tills nu?

-Det har varit bra. Varje år blir det olika ingångar gällande planeringen och genomförandet av läger när vi väljer ny destination. Vi har haft en större ruljangs i laget än vad vi hoppades på från fjolåret. Det betyder att vi har fått jobba mycket taktiskt och visat klipp och bilder mellan passen och kvällstid för nykomlingarna så de kan komma in i vårat spelsätt så fort som möjligt. Utan cupspelet har man längre tid att förbereda sig innan första tävlingsmatchen, men nu får vi skynda på allt inför första cupmatchen den 17 februari mot BK Häcken.

-Det har också varit viktigt att involvera spelarna som varit här och som vet hur vi önskar bedriva spelet och hur vi fungerar som lag, både offensivt och defensivt. Spelarna får vara med och säga vad vi kan förstärka och vad vi kan förbättra, och det har dem gjort på ett förträffligt sätt. För vi har gjort mycket bra som kan bygga vidare på från året som var.

Har nyförvärven kommit in bra i laget?

-Det tycker jag. Många har gjort väldigt bra ifrån sig och någon kan behöva lite mer tid vilket är normalt. Vi får ha tålamod och göra några matcher nu så de kan se och lära. Jag önskar att de nya som kommit in ska kliva in med något nytt, där deras kompetens och spetsegenskaper syns och som kan göra oss starkare. Vi brukar ha strama strukturer, men ändå med utrymme för individuella tolkningar för att se om vi kan ändra oss på något sätt.

-Vi är kanske inte lika långt fram som förra året där vi hade fler kvar av föregående trupp, men det har gått fortare än vad jag trodde här nere med bra riktigt bra träningar.

Hur viktigt är det att komma ner och få de här förhållandena och kunna förbereda sig inför säsongen när vi bor där vi bor, och inte än har förutsättningar med 11-manna spel i Östersund på vinterhalvåret?

-Det är jätteviktigt. Det blir skillnad nästa år när det finns en inomhushall i Krokom och få möjligheten att förbereda sig där. Vädret och förutsättningarna är en sak, men också att kunna resa iväg tillsammans bara vi, där ingen yttre påverkan spelar in och vi kan göra fotbollsjobb dygnet runt. Jörgen Håkansson, Jenny Larsson och Thomas Näsholm som jobbar med spelarna har från tidig morgon till midnatt fått lägga ner ett hästjobb, med behandlingar, screening och styrketräning. En eloge till dem. Vi andra ledare har kunnat ha individuella möten med varje spelare och sammanfattat året som var och vad vi kan göra bättre.

-I nuläget har vi inte förutsättningarna att förbereda oss fullt ut hemma, utan vi måste resa iväg och dessutom längre tid än vad de flesta andra klubbar behöver.

AC Horsens hittar vi på en 7:e placering i Danska motsvarigheten av Superettan. Vad har ni kunnat se när ni scoutat dem såhär inför?

-Typiskt danskt lag med mycket fart och fläkt. Det är en klubb som tränas av Jocke (Joakim Persson, tidigare tränare i Varbergs BoIS), och som präglas av hans spelstil. De har haft det lite kaotiskt den sista tiden med nya ägare som försöker komma in och många spelare samt ledare som har gått in och ut. På planen är det ett riktigt bra fotbollslag. Vi har haft videomöte om AC Horsens, så det blir en tuff match precis som förra året, där vi möter ett danskt lag som spelar sin sista match innan de börjar sin serie igen.

Vad kan man förvänta sig av ÖFK under årets första match?

-Att vi prövar och att vi vågar spela vårt spel. Vi ska jobba kompakt som ett lag och hjälpa de nya spelarna in i deras roller och bygga vidare på det vi gjort på träning. Att få upp självförtroendet i gruppen och se någon kontur av det som ska ske vidare. Man kan snacka om resultat hit och dit i dessa matcher, men prestationen och att se ut som ett lag vill jag se.

Sist av allt. Jag har frågat spelarna vem de har delat rum med, och jag hörde från Stefan att du och han varit sängkamrater. Är det du eller sambon som håller bäst ordning på rummet?

-Stefan har tagit upp all förvaring och jag får inte låna något utrymme över huvud taget. Mina saker ligger kvar runt resväskan. Så denna gången är det han som vinner, men han har tagit all plats också, avslutar Magnus Powell skrattandes från spelarhotellet i Alicante.