Malin Andersson Junkka: Ibland slår drömmar in men än är jobbet inte slutfört

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.

Ibland blir drömmar verklighet! Så kändes det i går eftermiddag när ÖFK lyckades hålla sin 2-1 ledning hela vägen in i mål. TRE LIVSVIKTIGA poäng och lite säkrare ställning inför slutspurten.

När andra halvlek började och Landskrona kvitterade i 61:e minuten med ett skott på nära håll kände nog alla att historien skulle upprepa sig. Den låga men värmande höstsolen stod rakt i ansiktet på målvakten Adam Benediktsson som hade keps på sig för att kunna se. Det var övrigt första gången som jag sett en målvakt använda keps.

Foto: David Lidström Hultén / Östersunds FK

Äntligen fick kämpen Yannick Adjoumani njuta av att han gjorde ett mål. I de matcher han gjort mål i hittills har laget trots allt förlorat. Och då försvinner ju den härliga känslan. Så värd målet efter allt hans slit. Han är den som springer mest, tar mest smällar och kommer upp lika snabbt som han faller på sina ben.

Och norrbottningen Simon Marklund då! Han går från klarhet till klarhet. Nog är det något visst med norrbottningar och då är jag absolut jävig. Han har bollkontroll, fina passningar och i går gjorde han äntligen ett segermål i form av en straff. Jag gömde mig under min huva. Mina nerver var helt slut vid det laget men jag har sett målet i efterhand och det såg fint ut även om målvakten gick åt rätt håll.

Det var många fina insatser i går men jag måste nämna Philip Bonde som tar kliv framåt hela tiden, Jamie Hopcut och framför allt brassen Eric Brendon. När han är på det humör han var på i går då vinner vi! När Eric springer lite extra, psykar motståndarens målvakt på ett smidigt sätt inför straffläggningen, peppar anfallarna och gör smarta drag i försvaret då känns det tryggt. Vi behöver dig Brendon!

Foto: David Lidström Hultén / Östersunds FK

Men det var långa 10 minuter kvar efter 2-1 målet. I ryggmärgen satt känslan av vår vanliga otur och historia. Förlora poäng i sista minuten. Men grabbarna spelade kontrollerat och gav allt och lite till.

Efter en minst sagt turbulent vecka med konkurshot och krav på poäng mot ett topplag kom till slut vinsten. Ibland slår drömmen in. Jag har nog inte fattat det än.

Men redan i dag börjar resan mot Utsikten-matchen. Som en spelare skrev till mig i går kväll: ”Vi får njuta ikväll men i morgon är det upp på hästen igen. Jobbet är inte klart än”. Det är helt rätt inställning! Tack alla spelare och ledare!

MALIN A JUNKKA