Malin Andersson Junkka: Spotta i nävarna, känn inte av skavanker och hitta glöden!

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.

”Det var inte bra nog”. Simon Marklund satte ord på matchen när han blev intervjuad i radio efter derbyt i går.

Krampaktigt spel, segt derby och oacceptabelt att förlora mot Sundsvall på hemmaplan. Det fanns många åsikter om gårdagens match när man lyssnade till läktaren och läste på sociala medier. GIF Sundsvall knep tre livsviktiga poäng på vår arena och det kändes och gjorde riktigt ont. Nästjumbon och vår antagonist. En match som vi borde vunnit av flera skäl. Framför allt för att vi är i lika stort behov av poäng för att inte dras in i en säsong som avslutas när snön ligger på backen och det blir kamp om livhanken.

Foto: David Lidström Hultén

Inramningen var perfekt. Vädret, publikrekord med över 4 000 besökare, pyroteknik och framför allt, en klack som hördes. Jag satt där och var så stolt över att ungdomarna hittat till arenan och tagit ansvar för klacken. Ett genidrag av klubben att bjuda ungdomarna på entrén. Jag älskar att höra och se dom på plats. De pratar fotboll, äter godis och hamburgare som om det inte fanns någon morgondag. Men framför allt skapar de en framtidstro och bidrog till att Norra stå levde upp som i forna dagar. Vår klack bjöd Patronerna på en match.

ÖFK försökte också bjuda Giffarna på match men det kändes tyngre. Så det var med stor sorg som vi fick se Sundsvall få in 1-2 målet. Ridå ner. Jag saknade glöden i ögonen hos många spelare. Kanske var de påverkade av de förändringar som skett sista veckan? Analysen pågår än i mitt huvud och garanterat hos spelarna och ledarstaben också.

Foto: David Lidström Hultén

Men jag som satt nära bänken såg också något annat. Jag såg spelare som peppade varandra, alla ledare tog ansvar och Fredrik Aamund Eliassen som fått axla ett tungt ansvar och kliva in som huvudtränare med kort kort varsel. Han kramade om sina spelare som byttes ut, styrde med ett lugn och jag vill tro att den här relativt unge mannen kan förmedla en tro till sina spelare. Sedan är det väldigt mycket som ska stämma för att spelet ska fungera och målen komma. Vissa spelare är slitna, har skavanker och just nu gäller det nog framför allt att injicera energi. En idrottspsykolog hojtar någon men jag tror snarare att truppen behöver en rejäl injektion energidryck, symboliskt talat.

För nu är det bara att spotta i nävarna, inte känna av sina skavanker, hitta glöden! Spelarna bör fundera varför är just du här och får chansen? Du lever din dröm!

Njut av fotbollen och kämpa till sista blodsdroppen då kommer det här att lösa sig. Det är ingen enkel väg vi har att gå men nog fan (ursäkta svordomen) ska vi klara av att säkra kontraktet. Jag accepterar inget annat.

MALIN A JUNKKA