Morgondagens motståndare Örebro SK

Det är tätt mellan matcherna för ÖFK just nu. I lördags en fin seger mot Varbergs BoIS med 2-1 efter underläge i halvtid med 0-1. På fredagskvällen möter ÖFK Örebro SK på bortaplan i ytterligare en spännande match.

Örebro SK har haft en tung säsong så här långt, bara fyra segrar och 17 ihopskrapade poäng för laget från Närke. ÖFK och Örebro spelade 1-1 i seriens sjätte omgång efter ett tidigt mål av Mykola Musolitin i matchens tredje minut och en kvittering i 86:e minuten efter en tveksamt dömd straff som Kalle Holmberg slog in.

Just Kalle Holmberg får ÖFK se upp med. Han har gjort åtta mål på 16 matcher och ligger tvåa i skytteligan. Han har dessutom hunnit med att spela fram till tre mål. Två av Kalles mål har gjorts på straffar och har gjort hälften av Örebros mål så här långt i Superettan.

Örebro har annars varit drabbade av mängder av gula kort. Faktum är att ÖSK är det tredje mest varnade laget i Superettan så här långt i år med 36 gula kort på 16 matcher och dessutom tre röda kort. Denna lite tråkiga statistik toppas av Utsikten med 49 gula kort följt av Varbergs BoIS med 40 gula kort. ÖFK är det näst minst varnade laget i Superettan med 24 gula kort och har så här långt inga röda kort.

På tal om gula kort, tittar vi på förra säsongen (2023) så var ÖFK fyra i tabellen med gula kort.

ÖFK ligger också högt upp i en annan statistik tabell, nämligen den som handlar om mest avslut på mål. Öster toppar den tabellen med 72 avslut på mål efter 16 omgångar, ÖFK ligger fyra där med 61 avslut på mål.

Örebro SK har de senaste veckorna förstärkt sin trupp med en ny spelare, Erik Andersson är en 27-årig mittfältare som anslutit från FC Helsingör och skrivit på för 2,5 år med Örebro.

Örebro förlorade i helgen borta mot IK Brage med 0-2 efter en tung match där Brage hade 9-4 i avslut på mål. Örebro har en seger på de fem senaste matcherna (två förluster, två oavgjorda och en seger) att jämföra med ÖFK som är inne i ett stim med tre segrar, en oavgjord och en förlust på de fem senaste matcherna.

Matchen mellan ÖSK och ÖFK spelas på Behrn Arena med avsparkstid 19.00 och visas självklart också på Max (tidigare Discovery+)

Foto: Johan Bernström / Bildbyrån