Motståndarkollen inför hemmamatchen mot Skövde AIK

Efter cupförlusten i onsdags laddar ÖFK om för möte mot Skövde hemma på Jämtkraft Arena i Superettan. Motståndarna Skövde har haft en jobbig säsong så här långt och ligger näst sist i tabellen.

Förra säsongen behövde Skövde kvala sig kvar i Superettan, ett kval som de klarade av. Men även i år ligger laget på nedre halvan av tabellen och är det lag i Superettan som har gjort minst mål. Totalt har det blivit elva mål framåt för Skövde och 28 bakåt. Laget har vunnit fem matcher, spelat oavgjort tre och förlorat elva matcher.

Däremot har Skövde AIK gått vidare i Svenska Cupen. Efter segern över division 3-laget Årsunda med 5-0 i veckan gör att Skövde är klara för gruppspelet i Svenska Cupen som spelas under vintern.

Skövde AIK har under säsongen bytt tränare. Den gamla tränaren Srdjan Tufegdzic valde själv att lämna sitt uppdrag och i mitten av juli stod det klart att Charbel Abraham tar över som huvudtränare. Charbel har varit i Skövde tidigare, först 2014-2016 och sedan 2017-2018, då som assisterande tränare.

Skövde kommer till Östersund efter en tung period i serien med fyra raka förluster. 1-3 hemma mot Helsingborg, 0-2 borta mot IK Brage, 0-2 hemma mot Örgryte, 0-2 borta mot Degerfors. Vi får gå tillbaka till den 21 juli för att hitta senaste segern för söndagens motståndare. Då vann laget hemma mot IK Brage med 1-0.

Skövde har inte bara svårt att göra mål utan också svårt att skapa chanser på mål. Laget har bara skapat 50 målchanser på 19 matcher att jämföra med ÖFK:s 74 skapade målchanser på lika många matcher. Skövde är därmed det näst sämsta laget i Superettan när det gäller skapade avslut på mål.

I första mötet mellan ÖFK och Skövde som spelades i våras vann Skövde med 1-0.

Matchen mellan ÖFK och Skövde spelas på söndag med avspark klockan 13.00 på Jämtkraft Arena.