Oavgjort för ÖFK mot Blåvitt

Efter fyra oavgjorda matcher i rad för ÖFK kom i kväll ytterligare en oavgjord match – denna gång mot IFK Göteborg. Matchen slutade 2-2 efter att ÖFK:s mål gjordes av Nebiyou Perry och Noah Sonko Sundberg.

Efter fyra oavgjorda matcher för ÖFK gällde det nu att ta en trepoängare för ÖFK i bortamötet med IFK Göteborg. Men matchen på Gamla Ullevi började riktigt illa. ÖFK:s spelare såg spända ut och redan efter tre minuters spel slarvade ÖFK på en hörna och August Erlingmark kunde slå in 1-0.

Faktum är att efter IFK Göteborgs ledningsmål fortsatte ÖFK att se skakiga ut, Blåvitt imponerade och skakade ÖFK.

Men efter en jätteräddning av Aly Keita efter 24 minuters spel vände den här halvleken till ÖFK:s fördel. Bara tre minuter efter 0-1 kom ÖFK upp och Nebiyou Perry är iskall inne i straffområdet och sköt in kvitteringen med hjälp av en slängande back i hemmalaget.

Kvitteringen kom väldigt överraskande men det var en snygg prestation och det var underbart skönt att se Perrys mål.

Minuten efter kvitteringen fick ÖFK-försvarare bollen på handen och straff för Blåvitt, fram stegade Hosam Aiesh mot sin gamla lagkompis Aly Keita. Hosam såg väldigt laddad ut men sköt högt över Keitas ribba.

ÖFK tog sedan över det mesta av spelet resten av halvleken och bara fyra minuter efter Aiseh straffmiss fick Noah Sonko Sundberg chansen och sköt ett skott som – ännu en gång – tog på en försvarare – och in i mål. 2-1 för ÖFK i det läget och det kändes helt fantastiskt.

-Det var svårt i början, de hade det mesta av spelet. Offensivt hittade vi sen flytet. Äntligen får jag göra mål. Jag visste att han skulle slänga sig och då sköt jag, sa Nebiyou Perry, målskytt i ÖFK i första halvleken till Dplay i paus.

ÖFK:s första byte kom i 55:e minuten när Charlie Colkett lämnade Gamla Ullevis hybridgräs och in kom Rewan Amin. Amin har ju varit skadad men var alltså tillbaka och tillgänglig för spel i denna match.

Det är möjligt att coacherna i ÖFK, Amir och Pero, valde att ta ut Charlie tidigt i andra halvleken för att han ska kunna spela igen på söndag när Elfsborg kommer på besök på Jämtkraft Arena.

I 70:e minuten kom Blåvitt i ett flygande anfall och Thomas Isherwood gjorde en löpning från anfallsstraffområde och till eget straffområde.

ÖFK:s nästa byte kom i 73:e minuten när målskytten Perry gick ut och in istället med pigge Henrik Bellman.

ÖFK gjorde sedan ett dubbelbyte när Turgott och Fritzson gick ut och in med Brian Martin och Frank Arhin. Fritzson gjorde ännu en gång en riktigt bra match.

Kvitteringen för Blåvitt kom i 85:e minuten efter lite strul i eget straffområdet för ÖFK:s del. Att det blev oavgjort i den här matchen kändes ändå som ett rättvist resultat.