ÖFK är klara för P16 Allsvenskan inför nästa säsong

Efter dagens 3-1 vinst över IFK Umeå har ÖFK:s P15 lag säkrat platsen i Pojkallsvenskan inför den kommande säsongen. Detta efter två vinster i dubbelmötet mot Västerbotten-laget och totalt 16-1 i målskillnad.

Under söndagsmorgonen avgick bussen med slutdestination Umeå. ÖFK:s P15 lag begav sig norrut inför den avgörande matchen med mycket goda förutsättningar. Detta efter att det första mötet på Jämtkraft Arena slutade i en klar hemmaseger med 13-0 under förra helgen.

Efter att i somras ha slutat i toppen av P16 division 1-serien stod det klart att ÖFK var klara för A-slutspel. Här tog sig laget igenom matcherna med tre vinster och en kryssmatch, vilket resulterade i dagens kvalplats till nästa års P16-Allsvenskan och ungdomsfotbollens finrum.

-Sett på dubbelmötet så gör vi det väldigt bra. Det är otroligt kul att se killarna och deras utveckling över året. Det är en helt ny grupp som sätts ihop i januari som vi bygger upp under året. Det är då ett drömavslut helt enkelt att få sluta i Pojkallsvenskan, säger Rasmus Nordenberg, huvudtränare i ÖFK P15 efter avancemanget.

-Akademin i Östersunds FK jobbar hela tiden på att utveckla sin verksamhet, och att få spela i de högsta nationella serierna är en viktig del i vår spelarutbildning. Det ger våra spelare möjlighet att utmanas mot tuffast möjliga motstånd, säger Camilla Eriksson, akademichef i Östersunds FK.

-Framgångarna för vårt P15 och P16 lag är ett kvitto på klubbens starka utvecklingsmiljö, men också på att föreningarna i Jämtland och Härjedalen hela tiden tar steg framåt. Det är många föreningar som varit med och fostrat spelarna som nu spelar i ÖFKs akademi och därigenom bidragit till att ÖFK 2025 har ett lag som får spela P16 allsvenskan tilläger Camilla.

-Tränarna i våra akademilag har också lagt ner många timmar för att skapa de bästa förutsättningarna för att killarna ska lyckas på planen. Så stort tack och grattis till Rasmus, Maja, Andreas, Lars O, Lars W och Paula, avslutar Camilla Eriksson.