ÖFK fick med sig en poäng i bortamatchen på Olympia

ÖFK fick med sig en poäng i bortamatchen mot Helsingborgs IF på Olympia i Superettans femte omgång. Matchen slutade 0-0 och ÖFK tog därmed sin första poäng på bortaplan för den här säsongen.

Två ex-Allsvenska lag gjorde upp på Olympia i Helsingborg under söndagseftermiddagen. Intressant inför matchen var att ÖFK bara gjort två mål framåt samtidigt som Helsingborg släppt in sex mål på sina första fyra matcher.

Simon Marklund fick en frispark efter fyra minuters spel när han blev neddragen 12-13 meter utanför straffområdet. En frispark som Erick Brandon slog aningen för hårt och Helsingborgs målvakt Kalle Joelsson kunde enkelt plocka ner bollen.

Helsingborg fick sin första chans efter åtta minuters spel när de kom på högerkanten och slog in ett inlägg som Milan Silva Rasmussen nickade men en bra bit utanför Keitas vänstra stolpe. Helsingborg skapade ytterligare en målchans strax efteråt med ett skott som Aly Keita enkelt kunde fånga i sina armar.

ÖFK fick sin första hörna efter drygt 15 minuters spel. Simon Marklund slog vänsterhörnan som studsade och det var så nära att någon av de många ÖFK-spelarna kunde få kontroll på bollen. Istället gick bollen ut till Erick Brendon som slog till med ett skott som gick strax utanför Helsingborgs mål. Totalt blev det sex hörnor för ÖFK i den första halvleken.

Helsingborg var nära att göra 1-0 efter 20 minuters spel. Hemmalagets stora målskytt så här långt, Taylor Silverholt höll sig framme men styrde bollen utanför. Taylor hade inför matchen gjort hälften av lagets sex gjorda mål.

Arquimides Ordónez kom i ett bra läge efter 26 minuters spel efter en tuff duell längs med kortlinjen. Kampen slutade med ett gult kort för Ordónez. Minuten senare skapade ÖFK ytterligare en målchans när Michael Oluwayemi slog till med ett skott som dock Helsingsborgs målvakt kunde ta hyfsat enkelt.

I matchminut 32 tappade ÖFK spelet för en stund och Wilhelm Loeper kom fri med Aly Keita som hann ut och gjorde en fantastisk insats och gick ner och räddade bollen med kroppen. Så långt var detta matchens bästa målchans.

Nästa jättechans för Helsingborg kom två minuter senare och även denna gång vare det Keita som räddade ÖFK från ett baklänges mål. Den här gången var det Taylor Silverholt som höll sig framme.

I 42:a minuten kom så Ordónez igenom och var så när att komma fri. HIF:s försvarare bildade en mur och Ordónez hade fler medspelare med sig men fick inte fram bollen till dem. Ahmed Bonnah hann också med ett riktigt bra skott som gick rätt på mål men utan problem för Joelsson att greppa.

-Jag tycker att det känns bra för min del. Vi måste komma med bättre fart i andra, sa Aly Keita i halvtid till Discovery Plus.

Taylor Silverholt var otroligt nära att göra 1-0 till Helsingborg i början av den andra halvleken, Silverholt skulle styra bollen i mål men bollen gick precis utanför Keitas vänstra stolpe. Så här långt i matchen syntes det inte att naturgräset ställde till det något för bortalaget. Det här var ju ÖFK:s andra seriematch på naturgräs för denna säsong.

I 59:e minuten slog Yannick Adjoumani en passning till Ordónez som placerade bollen mot stolpen och Joelsson räddade ut bollen till hörna för ÖFK. En riktigt bra chans.

ÖFK:s första två byten kom i 62:a minuten där Bonnah och Oluwayemi gick ut och in kom Musolitin och nyförvärvet Albin Winbo. Winbo presenterades i går lördag och fick alltså chansen redan i dag. Med tanke på ÖFK:s skadelista som är otroligt lång är det bra att laget får in nya spelare som kan konkurrera om platserna i matcherna. Oluwayemi tog sig för baksidan av låret när han byttes ut.

På tal om skador, Kevin Jablinski grinade riktigt illa och trampade snett i en kamp inne i straffområde. Jablinski föll ihop och fick ledas av planen och in kom Filip Bonde i den 70:e matchminuten.

ÖFK:s nästa byte kom i 79:e minuten när Brandon och Marklund gick ut och Sebastian Karlsson Grach och Henrik Norrby fick komma in. Karlsson Grach gjorde alltså comeback efter den skadetid han haft.

ÖFK skapade en riktigt bra chans i 95:e minuten, Karlsson Grach och Ordónez skapade en chans som så när satt där, en chans som blev matchens sista.

-Vi måste jobba med att göra fler mål, konstaterade Chris N´sa efter matchen till Discovery Plus.

Foto: Christoffer Borg Mattisson / Bildbyrån