ÖFK fick oavgjort hemma mot BK Häcken

Äntligen en poäng på hemmaplan för ÖFK. Och det var en två halvlekar som var väldigt olika. 2-2 måste väl ändå ses som en framgång för ÖFK:s del efter mål av Felix Hörberg och Noah Sonko Sundberg.

Den första halvleken mellan ÖFK och BK Häcken blev ingen höjdare. ÖFK hade otroligt mycket boll men fick inte mycket uträttat. Tränarduon Amir och Pero valde att återigen ställa upp med en fembackslinje där dagens wingbacks var Felix Hörberg och Ludvig Fritzson.

Valet att spela så var rätt uppenbar när Simon Kroon och Kalpi Outtara bägge saknades och när Marco Weymans började på bänken.

Både Simon och Kalpi vilades denna kväll för att bägge ska vara pigga till matchen mot Djurgården på onsdag kväll i Stocholm.

Som vi skrev, första halvleken var 45 minuter av avvaktande spel och många undrade om det skulle bli något mål i denna match eller inte. Men direkt efter halvtidsvilan kom första målet, Jordan Attah Kadiri tog kommandot på vänsterkanten och såg att Felix Hörberg fanns inne i straffområdet och Hörberg gjorde ingen besviken.

1-0 till ÖFK då och det kändes riktigt roligt. Men ingen lycka varar för evigt, BK Häcken flyttade fram sitt spel efter ÖFK:s ledningsmål och de skulle få utdelning inom kort.

Kvitterat för BK Häcken kom efter 57 minuters spel genom Leo Bengtsson och strax efter kom också 2-1 till Häcken, detta efter 60 minuter och ett skott av Erik Friberg som skulle kunna aspirera till månadens mål utan att tveka.

Trots Häckens ledningsmål kändes det ändå som om ÖFK skulle kunna få med sig åtminstone en poäng denna kväll. Kadiri och Sam Mensiro gick ut och in istället med Frank Arhin och Blair Turgott. Kul att se en pigg Arhin agera på ett bra sätt efter en lång frånvaro.

ÖFK gjorde ett till dubbelbyte i matchminut 79 när Henrik Bellman och Marco Weymans kom in och ut gick Isak Ssewankambo och målskytten Felix Hörberg.

Kvitteringen för ÖFK kom i 83:e minuten på en hörna. Marco Weymans slog en perfekt hörna och nicken i mål kom från Noah Sonko Sundberg. Sonko hade hur mycket tid som helst på sig och var helt fri i den bortre delen av straffområdet. Oj, så skönt mål! Oj så viktigt det var!

På onsdag väntar Djurgården på bortaplan för ÖFK.