ÖFK förlorar i slutminuterna mot AIK

Ett slitet AIK som jagar serieledningen och Europa League mot ett ÖFK som vill titta uppåt i tabellen men som har haft svårt att vinna ett tag. Efter en jämn match med ett oavgjort resultat i slutminuterna, så gör AIK både 1-2 och 1-3 i slutminuterna.

AIK är visserligen uppe i playoff till Europa League och är tvingade att gå runt på mycket folk, men Solnalaget har en sån bred trupp att detta inte syntes i matchen mot ÖFK.

AIK var det laget som hade mest boll första 20 minuterna, ÖFK försökte och försökte att komma fram men AIK blockerade varje liten möjlighet som ÖFK skaffade sig på mittplan.

ÖFK:s fyrbackslinje med Tom Pettersson, Thomas Isherwood, Eirik Haugan och Noah Sonko Sundberg visade sig väldigt stabila och trots att AIK gång på gång matade in bollar mot straffområdet höll ÖFK-backarna bollen borta från riktigt farliga chanser.

Felix Hörberg på sin högerkant jobbade och slet och med att försöka mata fram bollar till Dino Islamovic.

AIK blev tvungen att byta ut Torsk Elyounoussi i 30:e minuten på grund av skada och in istället med jämtlandsbekantningen Rasmus Lindqvist. Rasmus spelade i ÖFK innan han drog på ett äventyr till Norge för att sedan landa i AIK och Sverige igen.
0-0 i halvlek var väl ändå rättvist, AIK hade mer boll än hemmalaget men saknade de riktigt vassa chanserna.

Andra halvleken hann knappt börja innan AIK slog in 1-0 genom Anton Saletros som stod i ett lurigt läge i straffområdet, passningen kom från Rasmus Lindqvist och Aly Keita hade inte en chans att nå bollen.

Efter AIK:s ledningsmål backade solnalaget hem något och ÖFK tilläts ha bollen mer och mer. Blair Turgott fick mer och mer utrymme och i 60:e minuten slog Blair Turgott till och måttade in bollen vid Oscar Linnés vänstra stolpe. Vackert och enormt viktigt mål.

Samtidigt med kvitteringen bytte ÖFK in Simon Kroon och nigerianen Jordan Attah Kadiri. Ut gick Alex Purver och Felix Hörberg. Både Alex och Felix gjorde det bra och kommer att bli en bra tillgång för ÖFK framöver.

I 76:e minuten fick Eirik Haugan sitt andra gula kort och blev utvisad efter att ha fällt Obasi på gränsen till straffområdet. På reprisbilderna såg man att fällningen var cirka sju centimeter utanför straffområdeslinjen. Frisparken på fällningen gick i överkanten av ribban och över.

I matchens slutminuter gör AIK 1-2 genom Rasmus Lindqvist. Och när ÖFK trycker på och försöker kvitterar utnyttjar AIK ytorna och gör även 1-3 genom Rashidi.