ÖFK har beviljats Elitlicens – spelar i Allsvenskan nästa år

Östersunds FK har idag beviljats Elitlicens för kommande säsong och kommer därmed att spela i Allsvenskan. Överklagarnämnden underkände därmed Licensnämndens beslut som kom 26 november.

-Det här känns jätteskönt, vi har jobbat hårt för att ta fram underlag och därmed övertyga Svenska Fotbollförbundet om att vi klarar av att genomföra kommande säsong i Allsvenskan, säger Lennart Ivarsson, VD i ÖFK.

ÖFK har i sin överklagan lagt fram flera olika saker som förtydligar att ÖFK klarar av säsongen 2020 och spel i Allsvenskan. Licensnämnden anmärkte bland annat på att ÖFK:s kostnadsbesparingar på cirka 32 miljoner kronor inte var rimliga, dessutom menade Licensnämnden att ÖFK inte skulle klara av att få in de belopp som klubben satt upp som ekonomiskt mål. En annan punkt var att Licensnämnden var orolig för att ”Ghoddos-affären” kan bli en dyr affär för ÖFK och därmed försätta klubben i konkurs.

-Vi har på punkt efter punkt klargjort för Överklagarnämnden att vi har läget under kontroll. När det gäller ”Ghoddos-affären” har vi reserverat cirka 10 miljoner kronor i kommande säsongs budget, något som vi förklarat för Licensnämnden men som nu har klargjorts ytterligare, förklarar Lennart Ivarsson, VD i ÖFK.

Överklagarnämnden har fått mängder av dokument från ÖFK och hade på onsdagskvällen sitt möte, där också ÖFK genom VD:n Lennart Ivarsson och adjungerade styrelseledamoten Tom Pripp deltog.

Överklagarnämnden kom alltså fram till att Licensnämnden hade fel när de inte gav ÖFK någon elitlicens för 2020.

-Att vi nu får spela i Allsvenskan kommande säsong är en underbar julklapp. Vi har hela tiden planerat vår verksamhet för spel i Allsvenskan och nu intensifieras det arbetet, säger Lennart Ivarsson, VD i ÖFK.

Nu hoppas vi att försäljningen av aktier och säsongskort 2020 tar fart och att ni fortsätter att stödja ÖFK.

Så här köper du säsongskort för kommande säsong i Allsvenskan!

Så här köper du aktier i ÖFK!