ÖFK klättrar i tabellen efter dagens vinst mot Utsikten

Östersunds FK tog en otroligt viktig seger i hemmamatchen mot Utsiktens BK med 1-0. Målet var ett självmål men straffen slogs av  Jamie Hopcutt som gick i stolpen och via målvaktens rygg i mål.

ÖFK började matchen riktigt starkt. Redan efter fyra minuters spel hade Mykola Musolitin ett tungt skott som Utsiktens målvakt Elias Hadaya räddade till hörna.

Minuten senare var det Michael Oluwayemi som var framme och testade Utsiktens målvakt som dock räddade skottet.

Nästa hemmaspelare som skapade en bra målchans för hemmalaget var ÖFK:s lagkapten Ali Suljic som nickade farligt efter en frispark. Suljic gör en riktigt bra match och var mycket stabil i sitt backspel.

Utsikten hade svårt att hålla i bollen i matchens första 45 minuter. ÖFK vann bollinnehavet i första halvleken med 64-36, men gästerna hade några riktigt farliga spelvändningar som kunde ha gett både ett och två mål. Albin Skoglund i Utsikten hade ett bra läge som han sköt utanför, samme Skoglund kom i ett friläge i mitten av första halvleken, men Andrew Mills gör ett fantastiskt ingripande och visade vem som just nu är förstamålvakt.

Mills hade ytterligare några räddningar som var riktigt bra i första halvleken. Andra halvleken hann precis börja innan Simon Kroon, helt på egen hand, skapade ett bra läge som gick strax utanför.

Utsiktens snabba spelvändningar fortsatte i andra halvleken. Pigga Albin Skoglund hade ett flertal chanser men Andrew Mills spelade riktigt bra. Nebiyou Perry spelade fram Simon Kroon i 68:e minuten men skottet täcktes ut till hörna.

Länge såg det ut att bli en mållös tillställning, men i 81:a minuten täckte Utsiktens inhoppare Predrag Randelovic med handen inne i straffområdet och domaren Kaspar Sjöberg pekade väldigt snabbt på straffpunkten.

Samtidigt som ÖFK:s tränare Magnus Powell sprang ut mot omklädningsrummet, han ser ju aldrig på någon straffläggning som egen spelare ska lägga, så stegade Jamie Hopcut fram mot straffpunkten. Jamie slog en snygg straff som gick på insidan av stolpen, studsade på målvaktens rygg och gick in i mål.

Enligt regelboken så kan inte Jamie få bli målskytt eftersom bollen ändrar riktning men egentligen spelar det mindre roll. Det viktiga var att ÖFK gjorde mål och höll nollan.

-En otroligt skön känsla att få vinna matchen, sa Jamie Hopcutt efter matchen.

Tre poäng för ÖFK gör att laget nu klättrar i tabellen med en match kvar före ett sommaruppehåll på tre veckor. Nästa match för ÖFK är borta mot serieledande Landskrona BoIS under söndagen som kommer.

Mål: ÖFK: självmål (82)

Byten, ÖFK: Sebastian Karlsson Grach (ut 63) Arquimides Ordonéz (in 63), Simon Kroon (ut 70), Nebiyou Perry (ut 70), Simon Marklund (in 70), Jamie Hopcut (in 70), Mykola Musolitin (ut 88), Jakob Hedenqvist (in 88).