ÖFK körde över BP på Grimsta

Valborgsfirandet kunde inte ha börjat bättre för Östersunds FK. Matchen på Grimsta mot IF Brommapojkarna slutade i seger med hela 0-4 efter bland annat två mål av Dino Islamovic.

Det var två lag i jakt på poäng som möttes under valborgsaftonen på Grimsta IP i Stockholm. ÖFK kommer senast från en 0-2-förlust på hemmaplan mot Örebro och BP hade tre raka förluster inför dagens match. Det märktes inledningsvis att BP:s ambitionsnivå var hög. Laget pressade ÖFK högt upp i banan och visade att man ville stänga ner bortalagets passningsspel. Trots det var det gästerna som tog initiativet och skapade flest chanser. Saman Ghoddos gjorde sitt bästa i att förvalta en misslyckad hörna av BP och skapade en farlighet. Så fortsatte det under första halvleken och ÖFK skapade ett flertal riktigt bra chanser. Avkastningen skulle komma när en BP-spelare fick bollen på armen i straffområdet och domaren Stefan Johannesson pekade på straffpunkten. Fram klev, som så många gånger tidigare, Brwa Nouri som kunde lägga in 0-1 och ÖFK var i ledningen. Första halvlek slutade i klart mersmak för jämtarna även om BP hade vissa lägen.

“Vi är inte hundraprocentiga. Jag tror vi kan slå dem lite mer än vad vi gjort och jag hoppas att vi kan göra det i andra”, sa Brwa Nouri till Lars Lindberg i C More.

Andra halvlek fortsatte i stil med den första. ÖFK pressade på och efter en kort variant på en hörna kunde Ken Sema elegant lägga över bollen till Dino Islamovic som bjöd på ett välplacerat skott från straffområdes linjen och 0-2 till gästerna. Det var förövrigt även Islamovic första mål för året i Allsvenskan. Ett par minuter senare kom även 0-3 där Saman Ghoddos bjöd på en frispark av yppersta klass, chanslöst för Nikola Petric i BP-målet. De tillresta Falkarna och ÖFK-supportrarna på Grimsta fick verkligen valuta för sina pengar och mer skulle det bli. I den sextionionde minuten kunde Dino Islamovic efter ett fint kombinationsspel med Ken Sema punktera tillställningen till 0-4. Ett klassavslut mellan benen på Petric. Efter målet så avtog intensiteten i matchen och flera chanser dök upp åt båda håll, men ÖFK höll undan och tog tre mycket välförtjänta poäng på Grimsta. Pluspoäng till bl.a. Tom Pettersson som var väldigt bra matchen igenom och även Dino Islamovic som visade upp sina fina offensiva kvalitéer.

Vi tackar för BP för matchen och önskar fortsatt lycka till i Allsvenskan. Även ett stort tack till alla tillresta supportrar som hjälpte oss fram till vinst. Segern på BP innebär att ÖFK nu ligger på en elfte plats i tabellen med sju poäng efter sex spelade matcher. Härnäst väntar IFK Norrköping på Jämtkraft Arena nu på lördag (5 maj). Då fortsätter jakten på toppositionerna, Europaplatserna och SM-guldet. Varmt välkommen då!

Matchfakta

IF Brommapojkarna – Östersunds FK 0-4 (0-1)
30 april 2018 | Grimsta IP, Vällingby

Väder