ÖFK slog Dalkurd – tog fjärde raka segern

Det blev seger för Östersunds FK mot Dalkurd FF på fredagskvällen. Slutresultatet landade på 3-0 efter mål av Curtis Edwards, Jamie Hopcutt och Noah Sonko Sundberg.

ÖFK inledde matchen mot Dalkurd klart bäst. Första läget för vår del gick till Ludvig Fritzson som tog emot boll från Hosam Aiesh men avslutet kunde avvärjas av Sixten Mohlin i Dalkurdsmålet. Efter tolv minuter fick ÖFK ett bra frisparksläge, cirka 25-30 meter från mål. Fram klev Curtis Edwards och drog en boll efter marken som letade sig in i mål bakom Mohlin och ÖFK ledde med 1-0. En riktig drömstart och mer skulle det bli. När klockan stod på femton minuter fick Jamie Hopcutt bollen i straffområdet och kunde placera in 2-0. Förarbetet av Hosam Aiesh förtjänar även det att uppmärksammas. Hosam Aiesh fortsatte att visa sina kvalitéer och hade ett flertal fina framspelningar men även individuella prestationer. I en situation, i minut trettionio, bjöd Hosam på en riktig dribblingsshow och spelade sedan fram Dino Islamovic som dock blev obstruerad och inte kunde avsluta. Halvleken slutade 2-0 till ÖFK som i det här läget ledde relativt komfortabelt.

Dalkurd kom ut något starkare i andra halvlek och hade flera tillfällen med mer bollinnehav men ÖFK stod emot bra och chanserna uteblev och istället kunde ÖFK utnyttja öppningarna som skapades när laget kom på omställningar. Farligaste läget för Dalkurd kom i matchminut sextioåtta då Aly Keita snubblat när han skulle ta emot bollen och bollen gick ut till en Dalkurdspelare som avslutade i ribban och ut.  Ett par minuter senare var det Islamovic som skulle kvittera i ramträffar sedan han, assisterad av en piggt inhoppande Frank Arhin, satt bollen i stolpen och ut. Spiken i kistan kom i minut åttiosju sedan Noah Sonko Sundberg nickat in 3-0 till ÖFK vilket också blev slutresultatet.

Ett stort tack till alla 5 034 åskådare som besökte oss på Jämtkraft Arena idag. Nu väntar landslagsuppehåll där bl.a. Aly Keita ska på landslagsuppdrag för Guinea. Nästa match är på bortaplan mot Häcken den 21 oktober klockan 15:00. Nästa hemmamatch är den 1 november när AIK kommer på besök. Hoppas att vi ses då.

Till dess önskar vi er alla en trevlig helg!