ÖFK-tv: A-lagsträningen stoppas – individuell träning fram till 26 april

Idag tog ÖFK:s lagledning beslutet att all A-lagsträning tillsammans stoppas på Jämtkraft Arena. Från och med nu och fram till 26 april ska spelarna träna individuellt. Beslutet togs i samråd med ÖFK:s medicinska team och gäller från och med idag.

Situationen med Coronaviruset gör att ÖFK sedan tidigare har beslutet att stänga träningen från publik och media. Restriktioner för vad spelarna får göra har också kommit ut. Men nu tar ÖFK nästa steg och stänger ner all gruppträning på Jämtkraft Arena med omedelbar verkan.

-Vi har diskuterat med vårt medicinska team och kommit fram till att det är inte bra att ha gruppträningar för laget. Vi tror att det är bättre att spelarna nu får träna individuellt en tid framöver och kommer att ge dem träningsprogram som de ska följa, berättar Ian Burchnall.

Ian samlade laget idag på förmiddagen och gav informationen tillsammans med lagets läkare Jan Hansson. Rekommendationen är att spelarna ska hålla sig hemma och undvika kontakt med stora folksamlingar.

-Vi har också sagt till spelarna att de ska undvika att resa om det inte är nödvändigt. Vi vill föregå med gott exempel och ta vårt ansvar som klubb, säger Ian.

Laget ska nu vara tillbaka i träning 26 april, de spelare eller ledare som gör resor ska vara tillbaka i Östersund 13 april för att kunna tillbringa 14 dagar i karantän om det skulle vara nödvändigt.

-Vi hade tidigare lagt upp en plan att vi skulle träna i två veckor till och sedan ge spelarna 14 dagars ledighet. Men nu får vi tänka om och anpassa oss efter den situation som råder.

Planen är fortfarande att Allsvenskan ska starta i början av juni.