ÖFK-tv: Test av drönare vid träning ska ge bättre spelare

ÖFK har testat lite ny teknik i samband med träningslägret i Portugal. En inlånad drönare har filmat träningen och efteråt har ledarteamet med Rafa Roldan Bermudez i spetsen analyserat hur spelarna rör sig i matchspel.

Träningsanläggningen där ÖFK har sitt läger ligger i utkanten av den lilla staden Moncarapacho i södra Portugal. På kortsidan av planen växer stora stolta apelsinträd och frukterna lyser så där härligt gula.

På den perfekta gröna gräsmattan svettas spelarna i ÖFK. Solen skiner från en klarblå himmel och tittar man upp mot himlen ser man en liten prick. Cirka 75 meter över fotbollsplanen svävar nämligen en drönare. ÖFK har lånat en drönare under träningslägret för att kunna analysera hur spelarna rör sig på träningen och i matchsituationer.

-Det är bra att vi kan utnyttja modern teknik till att se rörelsemönster hos spelarna. Det här är ett sätt att utveckla spelarna och använda teknik som man annars kanske inte förknippar med fotboll, säger Rafa som tillsammans med ledarteamet ska analysera filmerna.