ÖFK:s kulturprojekt: En revy om Jämtlands historia

Patrik Zackrisson är den som ska leda årets kulturprojekt i Östersunds FK.

Han är laddad inför uppgiften.

– Samtidigt som jag är superladdad känner jag mig också väldigt hedrad och smickrad, säger Patrik Zackrisson.

I årets kulturakademi ska Östersunds FK:s spelare och ledare utforska Jämtlands historia. Eljest är ett ord som flitigt används i klubben. Nu ska man få lära sig vad det innebär att vara eljest på riktigt.

Kulturakademin kommer att avslutas med en sprakande show i november då spelare och ledare ska uppträda för publik.

– Vi kommer med klassisk nummerrevyform att spegla Jämtlands historia för att förstå varifrån vår eljesta läggning kommer. Med allvar och humor kommer vi att undersöka varför man bosatt sig här från första början och vad det innebär att bo här idag, säger Patrik Zackrisson.

Hur gick dina tankar då du fick förfrågan att leda årets kulturprojekt i Östersunds FK?

– Det kändes bara helt självklart att tacka ja till det här. Jag kände direkt att det här kan bli väldigt bra och en rolig utmaning.

Patrik Zackrisson är en tusenkonstnär. Han är frontfigur i Patriks combo och tillsammans med Mats Hurtig driver han Östersundsrevyn. Själv säger han att han ”arbetar med underhållning i olika skepnader och är snudd på autodidakt” (självlärd).

– Det ska bli spännande att jobba med ÖFK. Jag gillar tvära kast och att i ena stunden ta i det svarta eller förbjudna, för att i nästa stund bara göra nåt kul för att det är just kul. Publiken ska inte kunna se varåt det bär, vi ska överraska och vara oförutsägbara. Och är det något ÖFK är bra på så är det att överraska…

Har du redan börjat se framför dig hur föreställningen ska bli trots att du nu är mitt uppe förberedelserna inför Östersundsrevyn?

– Direkt när man tackar ja till ett projekt så började det komma upp bilder i huvudet hur det ska kunna se ut. Vi ska använda oss av revyns verktyg för att utforska Jämtlands historia. Det blir både dans, sång och monologer då vi berättar historien. Det jag framför allt ska utsätta spelarna för är att de ska vara roliga. Att vara rolig är ibland jättelätt och ibland det värsta man kan utsätta sig för.

Har du själv alltid varit rolig och haft starkt självförtroende?

– Sanningen är att jag var var blyg och försiktig då jag var liten och det var faktiskt fotbollen som hjälpte mig att vända på det. Då jag var 10-12 år och spelade fotboll i Brunflo så gjorde jag några mål. Den känslan jag fick då folk kom fram och klappade om mig blev viktig för mig. Jag skulle nog kunna påstå att jag fortfarande åker på den vågen. Fotbollen är kanske för mig vad kulturen har varit för ÖFK-spelarna.

Är du själv bitter över att ÖFK blev ett topplag i Sverige efter att du själv lagt ner din fotbollskarriär?

– Det är klart att man är besviken. Jag hade sjukt otur. Men nu kommer jag i alla fall nära ett allsvenskt lag som har spelat i Europa League. Det här blir tredje gången jag kommer att vara involverad i världsidrotten. Första gången var då jag uppträdde under Torgny Mogrens avslutningsfest och sedan har jag spelat orgel i Z-kupolen då då Vladimir Krutov lirade hockey.

Karin Wahlén, kulturcoach i ÖFK, ser fram emot årets projekt med stor tillförsikt och en portion nervositet.

– När Patrik pratar om sina tankar inför årets projekt får jag lite ont i magen. Och precis så ska det vara för att det ska bli bra! För att vi ska vara på tårna och göra det, för oss, okända. Vi jobbar med långsiktigt med kultur för att vinna fler fotbollsmatcher. För att bli modigare på, och utanför, planen, säger Karin Wahlén.

Sedan våren 2012 har ÖFK har jobbat långsiktigt med kultur för att vinna fler matcher. På och utanför planen.

2012 Kulturmöten

2013 Teater

2014 Boken Min resa till ÖFK

2014 Konst

2015 Passa boken

2015 Svansjön

2016 En musikalisk manifestation för dem som just nu flyr genom Europa

2017 Sapmi Represent

2018 Musikalen My life is based on a true story med Glada Hudik-teatern

Under hösten 2016 blev vi också Sveriges första HBTQ-certifierade idrottsförening.