Östersunds FK förlänger med Magnus Powell över 2026

Efter snart två säsonger i Superettan väljer klubben att förlänga med huvudtränare Magnus Powell. Det nya kontratet sträcker sig över säsongen 2026, och förlängningen blir en del i den uttalade målsättningen att nå Sveriges högsta liga till säsongen 2026. Klubben är väldigt stolta och glada att kunna fortsätta arbetet med Magnus som bidrar till att skapa en långsiktighet och kontinuitet.

Säsongen 2022, vilket blev Magnus Powells första säsong i klubben avslutades med största möjliga dramatik när Östersunds FK kvalade sig kvar efter en vinst hemma på Jämtkraft Arena mot Falkenbergs FF. Segern innebar fortsatt spel i Superettan och att klubben kunde påbörja arbetet att forma ett lag som skulle stabilisera sig i ligan under kommande säsong.

Under årets säsong i Superettan har laget, med en match kvar att spela, placerat sig på en femteplats. ÖFK har spelat ihop nio vinster, tolv oavgjorda möten och åtta förluster som resulterat i 39 poäng. Laget har dessutom säkrat avancemang till gruppspelet i Svenska Cupen för året som kommer.

-Det känns otroligt bra att nu få fortsatt förtroende. En del av varför jag kom hit var för att få klubben upp till Allsvenskan igen. Men den största anledningen varför jag är här är för att bygga klubben och utveckla hela föreningen, för jag vet vilken stor potential ÖFK har, säger Magnus Powell.

-Det känns väldigt bra att få till ett längre avtal med Magnus. Han har gjort ett stort jobb med laget där vi tydligt tagit steg i rätt riktning, trot bitvis väldigt tuffa förutsättningar. Det känns viktigt för oss som klubb att få kontinuitet på tränarposten för att få en fortsatt utveckling av laget, säger Stefan Lundin, sportchef i Östersunds FK.