Östersunds FK i topp av Superettans undersökning om publikupplevelse

Svensk Elitfotboll har tillsammans med Upplevelseinstitutet utvärderat Superettans publikupplevelse. I studien redovisas analys av upplevelsen och klubbarnas gemensamma och indviduella NSI (Nöjd Supporter Index) samt en statistisk analys av Drivkrafter & Barriärer. Efter att undersökningen för 2023 har avslutats syns Östersunds FK i topp på flertalet punkter.

Undersökningen skickades ut tidigare under hösten med ett så representativt urval som möjligt av vår arenapublik, med både säsongskortsinnehavare och köpare av lösbiljetter.

Punkter där ÖFK sticker ut och får höga betyg bland besökarna är bland annat informationen till besökarna, smidighet vid insläpp av publik, evenemanget – utöver 90 minuter fotboll, prisnivå på mat, dryck, godis etc, tryggheten, spelarnas attityd och relation till publik samt värde för pengarna.

Svensk Elitfotboll har också tagit fram ett ”Nöjd Supporter Index” (NSI), där en sammanvägning av resultaten från tre frågeställningar har lagts ihop. Här tilldelas ÖFK högst betyg av alla klubbar i hela Superettan. Frågeställningarna som vägs in är hur nöjd man är med evenemanget totalt sett, hur väl evenemanget lever upp till mina förväntningar och hur viktigt är det för mig att vara på plats och se match live.

-Jag blir uppriktigt glad av att ta del av rapporten. Det visar att klubben är på rätt väg och att vi alla tillsammans jobbar för att skapa så bra upplevelser som möjligt. En förutsättning för att lyckas är att vi har volontärer som är engagerade. Jag är mycket tacksam över våra volontärer. Vi ska inte på något sätt förringa lagets sportsliga framgångar. De är ju själva produkten för att skapa bra evenemang. Vi i klubben sticker också ut på det sätt att vi vill öppna arenan så tidigt som möjligt medan många andra klubbar öppnar upp endast en timme innan avspark. Vår avsikt är att skapa evenemang där våra besökare får en slags marknadskänsla. Tillsammans kan vi sedan avnjuta en bra och underhållande match, säger klubbchef och VD Peja Lindholm.

En till parameter som mäts är hur troligt det är den tillfrågade skulle rekommendera exempelvis vänner att besöka lagets hemmamatcher. Här hamnar Östersunds FK också i topp bland klubbarna och har markant förbättrat sin position mot föregående år.

Källa: Upplevelseinstitutet