Malcolm Stolt: ”Jag drivs av att få revansch”

Malcolm Stolt beskriver sig som lillgammal, trivs med äldre och kopplar av med trav och fiske. Men på fotbollsplanen är han orädd och ofta med i hårda dueller. Möt 22-åringen som fått en skada på näsan av alla armbågar i en längre intervju!

22-årige Malcolm är född och uppvuxen i Örebro. Han började trixa med bollar redan som 2-åring och började spela när han var 5 år. Det fanns inga planer på att bli något annat än fotbollsspelare men vägen till att få spela fotboll i Allsvenskan med ÖFK och nu i Superettan har inte varit spikrak.

– Jag spelade i Örebros akademi men var ganska så motarbetad och jag kom inte ens in på NIU-gymnasiet. I tvåan frågade de om jag ville börja men då tänkte jag: Aldrig i livet! Hade de en gång sagt nej ville jag inte dit, säger han.

Efter gymnasiet trodde Stolt att han skulle få ett kontrakt med Örebro men så blev det aldrig.

– Jag fick träna på egen hand i stället och blev därför väldigt lättad när jag fick komma till ÖFK.

I Östersund fick han börja med att spela matcher för IFK Östersund medan han tränade med ÖFK. Efter cirka 10 matcher i IFK-tröjan blev det allsvenskt kontrakt med ÖFK. En klubb som han följt under många år och sett upp till.

– Men det vågade man knappt säga hemma i Örebro, säger Malcolm och flinar lite.

Han drivs och triggas av revansch.
– Jag blir ännu mer taggad göra mål då, säger han.

I dag är Östersund hemma för Malcolm. Han har tillbringat mycket tid hos farmor och farfar som bor här och är bekant med fiskevatten runt om i länet.

– Bästa stället är Edsforsen i Föllinge, där har jag fiskat sedan jag var liten.

Han bor mitt i stan i en lägenhet, granne med lagkompisen Erick Brendon. Men att vara ute på landet är något som han trivs med.

– Det känns mer som att komma hem.

Den gamle lagkamraten Ludvig Fritzon (som nu spelar i Brommapojkarna) och Malcolm delade fiskeintresset och hördes varje dag när de spelade ihop.

– Det var så overkligt när han slutade. Jag var inställd på det men det var ändå en chock. Men vi hörs ofta även nu.

Vem skulle du ta med på en öde ö i ett år om du var tvungen att välja någon från laget?

– Jakob Johnsson. Vi umgås ofta och jag blir aldrig less på honom. Han är smart och vi funkar bra ihop. Vi delar även rum ihop på bortamatcherna.

Vad har du för personliga mål 2024?

– Först och främst vill jag göra mer mål. Jag gjorde 9 mål i år men målet var 10. Jag vill ha lite mer skärpa men vill också kunna bidra med att spela fram, spela defensivt och i uppspelet.

Fram till träningen börjar igen den 7 januari tränar varje spelare individuellt.

– Jag brukar också vilja hålla i gång med boll och teknik. Det är viktigt. Jag tycker att jag känner av att jag tappar bara efter en träning så det är viktigt.

Men var kan du göra det i all snö och kyla nu?

– Jag brukar se till att få tillgång till ÖP-hallen.

Det bästa med att spela för ÖFK är enligt Malcolm att man i Östersund kan hålla bra fokus på fotbollen.

– Och det är en stad där fotbollen betyder mycket. Klubben har en kort historia men med stora framgångar.

Travet är en plats där Malcolm trivs. Han kan åka dit, käka en lunch och prata hästar med folk han känner. En viktig orsak till han trivs så bra i Östersund.

– Det är viktigt med andra hobbys vid sidan av fotbollen. Jag älskar fotbollen men det är också mitt jobb.

Vilken är din främsta styrka som spelare och som lagkamrat?

– Att jag är teknisk trots att jag är lång, då kan jag bli farlig i mål. Som lagkamrat är jag nog ganska ödmjuk och kan ta hand om nya som kommer. Jag tror de känner sig trygga med mig.

Vad är dina mål som fotbollsspelare?

– Att ta ÖFK upp i Allsvenskan igen! Sedan drömmer jag förstås om utlandet.

Du måste vara den spelare i Superettan som blöder mest näsblod på plan. Vad är det som händer i dina dueller?

– Förra året fick jag fyra armbågar upp i näsan under kvalet. Sedan dess är min näsa skadad, jag blöder lite näsblod varje dag och kanske 10-15 gånger på allvar under säsongen. Jag får ofta stryk utan att få något för det under matcherna. Jag är ganska orädd.

Vad ska du göra under din ledighet?

– Jag vill åka utomlands typ i morgon nu när vi är lediga, men alla i laget har bokat sina resor och alla andra jobbar. Jag tror det vore bra med värme både för kroppen och det mentala, säger Malcolm och tittar ut från sitt fönster i vardagsrummet.

Ute är det full vinter, -15 grader och mörkt. Men om några veckor vänder det med ljuset och om några veckor till drar ÖFK igång sin säsong i ÖP-hallen.

Malcolm Stolt har kontrakt med ÖFK året ut 2024.

Malin A Junkka