Suljic känner sig varmt välkommen i ett kallt Östersund

”En klubb som bryr sig om sina spelare och har en bra stämning”. Så beskriver Ali Suljic ÖFK efter en dryg vecka på plats i sin nya hemstad.

Ali Suljic kommer närmast från AFC Eskilstuna. Nu har han och sambon och ettårige Armin landat i Östersund, närmare bestämt i en trea på Stadsdel Norr.
– Det känns bra, det är nära både till arenan och stan, säger 26-årige Ali som är lite frusen när han kommer in i Ungdomens hus den här tisdagseftermiddagen.
– Förra veckan var det ändå ganska varmt men nu är det riktig vinter, konstaterar han väl inne i värmen.

Han har svårt att se hur man ska hinna få bort all snö från Jämtkraft Arena redan i mitten av februari men blir positivt överraskad när han hör att det blir träning där då. Just nu ser han fram emot lägret i Alicante som blir en bra start på säsongen, kanske särskilt bra för de nya spelarna. En unik möjlighet att komma in i laget.
– Lite värme blir skönt och att få spela på gräs.

Ali har ett förflutet i Brommapojkarna, Helsingborgs IF och Chelsea FC. Han kom till Chelseas akademi som 15-åring, direkt från ett division 2-lag, Motala.
– Det var en stor omställning, särskilt att ta hand om sig själv. Jag bodde hos en värdfamilj tills jag blev sjutton, sedan fick jag eget.

Stämningen i akademin präglades av hård konkurrens och en ständig tävlan mellan spelarna.
– De stora skillnaderna var att alla levde fotboll hela tiden och den höga nivån. Vi fick alla måltider serverade, det gällde att sova i tid och vi var bara lediga på söndagar. Om man blev skadad, som jag blev, var det lätt att halka efter.

Ali spelade med exempelvis med Andreas Christensen som nu spelar i FC Barcelona och han nämner flera stora namn.
– Vi vann Champions League i min ålder flera år på rad. Det är klart att man ibland tänker att man själv hade kunnat spela på den nivån men det är som det är.

Men nu ligger fokus på att få upp ÖFK i Allsvenskan.

– Vi ska inte forcera fram något men det viktiga är att vi gör framsteg hela tiden, säger den passningssäkre och spelskicklige mittbacken.

Han tar gärna kommandot på plan och styr upp spelet, även verbalt. Privat är han mer lågmäld.

–Jag är som två personligheter, en på plan och en utanför.

Vem är personen Ali Suljic?

–Oj det var svårt att svara på. Men jag är jordnära och snäll, hoppas jag, säger Ali och ler.

Som lagkamrat är han social och stannar gärna kvar och hänger med kompisarna efter träningen.
–Det är viktigt att hinna snacka om annat än fotboll också. Om man trivs bra tillsammans utanför plan så visar det sig på planen också. Men nu när jag har familj måste jag förstås tänka på att ta mig hem i tid.

Hemma finns sambon, stylisten, som nu söker jobb i Östersund, och sonen Armin. Han ska snart börja på förskola och familjen Suljic letar efter ett bra alternativ.
–Jag är en hemmakille. Jag trivs hemma och gillar att chilla. Vi kollar mycket på serier. Innan jag fick sonen var det mer spel på datorn, mest Counter-strike.

Ser du mycket på fotboll?

–Ja, men inte så mycket nu när jag har min son men fotbollen får stå på i bakgrunden.

Juventus är favoritlaget men Ali kollar ändå mer på Premier League än på Serie A.

Ali har bosniska rötter men är född och uppvuxen i Motala. Både hans mamma och pappa kommer från Bosnien.

Har det präglat dig på något vis?

–Vi har alltid snackat vårt språk hemma och så. Jag kanske har haft det mer strängt hemma än andra men i och för sig kan det ju vara så i vissa svenska familjer också. Ändå tills jag flyttade till England som 15-åring åkte vi varje sommar med bil till Bosnien och Kroatien med havet och så där.

Åter till fotbollsplanen. Vad kommer du att bidra med på planen?

–ÖFK har en bollförande spelstil där jag känner mig bekväm. Det kommer passa mig.

Det var en av anledningarna till att han valde att skriva på ett treårskontrakt. Han vill vara med laget på den här resan upp till Allsvenskan.
–Jag hade lite referenser från folk som spelat här och alla sa bara bra saker om klubben, bland annat Charlie Colcett som jag spelat med i England.

Han nämner också Isak Ssewankambo, Theo Rask och Tesfaldet Tekie.

Ali berömmer Magnus Powells sätt att leda träningarna.
–Det är hög intensitet och han ställer höga krav på oss.

Har du någon ritual som du gör före varje match?
–Ja, jag har många sådana där spöken. Jag måste till exempel ha samma längd på mina skosnören. Jag har OCD (tvångssyndrom reds.anm) men jag är öppen med det och har pratat med psykolog och jobbar på det. Jag måste till exempel ha mina kläder på ett visst sätt i omklädningsrummet. Jag vet inte om grabbarna märkt det än. Jag tror det började när jag var 15 år i England och ville kontrollera så att dörren var låst på kvällen och så. Jag vet att man inte kan vara perfekt och att man måste gå vidare om man gör fel. Men jag kan grubbla mycket men jobbar med det som sagt.

Du har ju bara varit här en dryg vecka men om du tvingades välja ta med dig någon från laget till en öde ö ett helt år, vem skulle du välja?

–Oj, det får nog bli Andrew Mills. Han är en härlig person som är lite överallt. Vi har hunnit snacka en hel del.

MALIN A JUNKKA

Kontraktsituation: 2024-2026.