Östersunds FK vs IFK Göteborg

-Det kan kännas som en evighet, men den 29 februari 2020 var sista gången vi kunde känna stöd från er supportrar på Jämtkraft Arena. I 496 dagar har vi väntat och nu är den långa väntan över. -Vi har saknat er extremt mycket, så tack för ert stöd och välkommen tillbaka.

Orden är Rafael Roldan Bermudez, analytiker i ÖFK. Han ger uttryck för den längtan truppen burit på, länge. Inför dagens match har han dessutom kikat på lite förutsättningar.

Om senaste matchen
-I Degerfors hade vi en av våra bästa prestationer i en bortamatch, särskilt under första halvlek. Men vi var mycket besvikna eftersom vi inte gjorde fler mål för att bärga poäng till Jämtland.

Om IFK Göteborg
-Vi har mött dem tio gånger i Allsvenskan. Facit är tre segrar,  tre oavgjorda och tre förluster. Våra möten med IFK är annars rena målkalas, med ett genomsnitt på 2,9 mål per match.

Läget i Allsvenskan i år:
-IFK:s styrka hittills i år är att de klarat sex oavgjorda vilket utjämnar det svenska rekordet ur den aspekten. Efter tränarbytet under semestern har de också förändrat den typiska formationen de använde under de första åtta matcherna, så vi kan förvänta oss IFK i 1-4-4-2 , där Hosam Aiesh, (som vi känner väl) kommer tillbaka som kantspelare istället för wingback.

Tittar vi på grafiken kan vi se ett av de avancerade mätvärden vi använder för att analysera våra rivaler, i det här fallet är det ett mått att klara ut hur effektivt vi pressar. I  PPDA (Passes Per Defensive Action )är vi ganska lika,

Men de vinner tillbaka bollen lite snabbare, på egen tredjedel medan vi tar kontroll över bollen mer i mittområdena, och detta kan komma att vara en av de faktorer som kan avgöra resultatet.

Vi hoppas kunna ge dig ett välkomnande tillbaka till arenan och bjuda på en fantastisk prestation och ta hem de tre poängen.