På fredag startar försäljningen av Bortakortet

Med start fredagen den 23 februari kl 12.00 finns Bortakortet för säsongen 2024 till försäljning hos Östersunds FK. Nytt för i år är att kortet är digitalt och distribueras via Svensk Elitfotbolls officiella biljettpartner AXS.

ÖFK har likt tidigare år 100 Bortakort att sälja inför den nya säsongen. Kortet ger innehavaren tillträde till samtliga av lagets bortamatcher under säsongen och köps från och med i år via vår biljetthemsida på samma sätt som vanliga säsongskort och biljetter. Bortakortet 2024 kommer ge inträde till samtliga bortamatcher och arenor med en och samma streckkod.

–Bortakorten är till för supportrar som troget reser land och rike runt för att följa sitt favoritlag, och intresset för korten är stort. Vi är glada att vi i år lyckats hitta en lösning med vår biljettpartner för att kunna digitalisera korten, säger Kaveh Sarvari, Evenemangs- och privatmarknadsansvarig på Svensk Elitfotboll.

Den digitala lösningen gör det dessutom lättare för supportrar som inte har möjlighet att åka på en viss bortamatch att dela sin biljett vidare till andra.

Priset för Bortakortet i Superettan säsongen 2024 är 1000 kronor, vilket motsvarar 67 kronor per bortamatch.

–I år gör vi en prisjustering för första gången sedan Bortakortet infördes, och justeringen understiger KPI för tidsperioden sedan införandet. Vi ser fortfarande kortet som väldigt förmånligt – i och med det förhållandevis låga priset per match. Att införskaffa ett bortakort skapar också en förutsägbarhet för innehavaren då man är garanterad inträde till sitt lags bortamatcher, fortsätter Kaveh Sarvari.

ÖFK behåller 50 procent av sin försäljning och resterande 50 procent går till Svensk Elitfotboll som i sin tur fördelar intäkterna jämnt mellan klubbarna i respektive liga. Försäljningen av Bortakortet slutar den 20 mars, alltså veckan innan premiären i de båda ligorna och går inte att köpa efter detta datum.

Bortakortet 2024 för Östersunds FK:s bortamatcher finns till försäljning på vår biljetthemsida från och med fredagen den 23:e Februari kl 12.00

Bortakortet

·   Infördes inför säsongen 2012 på initiativ av Svensk Elitfotboll och Svenska Fotbollssupporterunionen (SFSU)
·   Klubbarna i Allsvenskan och Superettan har tillgång till 100 Bortakort vardera.
·   Bortakortet säljs via klubbarnas officiella biljettshopar.
·   Kortet ger innehavaren tillgång till sin klubbs samtliga bortamatcher i Allsvenskan eller Superettan under säsongen.
·   Bortakortet finns till försäljning till och med 20 mars.
·   Kortet gäller ej för inträde på eventuella bortamatcher i andra tävlingar, såsom Svenska Cupen eller UEFA-turneringar.