Peja Lindholm kliver av som VD för Östersunds FK

Idag, tisdagen den 14 maj meddelar Östersunds FK att VD Peja Lindholm väljer att kliva av från sin roll inom klubben. Klubben arbetar på att hitta långsiktig lösning. Under den kommande hemmamatchen mot Gefle IF kommer Peja tackas av.

-Sedan början av 2023 har jag varit klubbchef i ÖFK. Det har varit en tid som har spelat över hela känsloregistret och det är en av anledningarna till att jag älskar att arbeta med idrott. Klubben har ju under många år stått inför stora ekonomiska utmaningar och skutan börjar gå åt rätt håll. Jag visste att det var mycket hårt jobb som skulle krävas för att vi skulle gå i rätt riktning. Något jag inte var beredd på var att det skulle bli så lite tid för återhämtning. När en storm var avklarad så väntade nästa. I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så. Jag har en stor familj och jag vill även kunna ge dem tid och känna mig som en del av familjen. Tilläggas ska att de har varit mycket stöttande, inte minst min fru Ulrica som varit ansvarig för kioskerna som volontär.

-Klubben står fortfarande inför stora ekonomiska utmaningar. Sett över en femårsperiod ligger vi så mycket bättre till nu än tidigare men det är av yttersta vikt vi inte får ett minusresultat 2024. Vi har bra koll på verksamhetskostnaderna men vi ligger efter på intäktssidan. Jag kanske är naiv men jag tror fortfarande vi har goda chanser att nå målen. Jag anser att för att lyckas uppnå budget krävs ett stort fokus och kompetens i dessa frågor.
-Därför känner jag att det är läge för mig att lämna över stafettpinnen till någon ny som med full kraft, engagemang och målmedvetenhet kan föra vårt kära ÖFK i rätt riktning så vi blir en klubb där sporten och verksamheten går hand i hand.

-Jag vill tacka er Alla ÖFK-vänner för att jag har fått vara med på denna resa. När det har känts som mest jobbigt är det Er jag har hämtat kraft från. De tillrop jag har fått ”ute på stan” har betytt mycket. Tack alla ni supportrar, partners, kollegor (spelare/ledare/kansli), styrelserna och inte minst våra kära Transferintressenter. Om jag glömt någon får ni förlåta mig, ni är så många. Utan er finns inte vår klubb.

-Nu får jag ta av mig några ”kepsar” och enbart få följa laget som en trogen supporter. Det är ju faktiskt fotbollen som vi supportrar brinner för. Jag hoppas att vi ses på arenan och stöttar laget i jakten på att föra laget uppåt i tabellen. Ni ska veta att ni behövs, avslutar Peja Lindholm.

-Peja har varit ovärderlig för ÖFK och att få rekrytera honom som VD är ett av de bästa beslut jag fattat som ordförande. Men hur beklagligt de än är att han nu valt att avgå, så har vi stora utmaningar att möta varför det känns som att han valt rätt tidpunkt att ta detta beslut. Vi önskar Peja all lycka till och vet att hans ÖFK hjärta bultar hårt och att vi alltid kan räkna med hans bistånd i framtiden, säger Tom Pripp, ordförande för Östersunds FK Elitfotboll AB.